Uroczystość otworzyła Marzenna Habib, p.o dyrektor Ośrodka Rozwoju Edukacji. W swoim wystąpieniu przywitała uczestników i zaproszonych gości:
- Iwonę Michałek ─ Sekretarz Stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej;
- Agnieszkę Ludwin ─ zastępcę dyrektora w Departamencie Wychowania i Kształcenia Integracyjnego MEN;
- Beatę Nawrocką ─ starszego specjalistę w DWKI MEN;
- prof. Barbarę Woynarowską ─ przewodniczącą Centralnej Kapituły Krajowego Certyfikatu „Przedszkole i Szkoła Promujące Zdrowie”;
- prof. Annę Oblacińską – kierownik Zakładu Zdrowia Dzieci i Młodzieży w Instytucie Matki i Dziecka;
- dr Małgorzatę Gajewską ─ adiunkt w Zakładzie Promocji Zdrowia i Prewencji Chorób Przewlekłych Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego;
- dr Magdalenę Woynarowską-Sołdan z Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego;
- Iwonę Sudak ─ dyrektor Wydziału Edukacji Urzędu Miasta w Tomaszowie Mazowieckim;
- dyrektorów przedszkoli i szkół oraz wojewódzkich, rejonowych, przedszkolnych i szkolnych koordynatorów programu.
Wiceminister edukacji Iwona Michałek pogratulowała laureatom otrzymania wyróżnienia. Podkreśliła, że zdrowie i edukacja są ze sobą nierozerwalnie związane. Przyznanie certyfikatu to formalne uznanie dla wysiłków całej społeczności szkolnej realizującej długofalowe i systemowe działania w zakresie promocji zdrowia.
Krajowe Certyfikaty „Przedszkole i Szkoła Promujące Zdrowie” wręczyły laureatom wiceminister Iwona Michałek i prof. Barbara Woynarowska. To zaszczytne wyróżnienie otrzymały przedszkola i szkoły z 13 województw: dolnośląskiego, kujawsko-pomorskiego, lubelskiego, lubuskiego, łódzkiego, małopolskiego, mazowieckiego, opolskiego, podkarpackiego, podlaskiego, śląskiego, warmińsko-mazurskiego, wielkopolskiego. Dołączyły do grona 310 placówek, które już posiadają Krajowy Certyfikat.
Przyznanie Certyfikatu jest potwierdzeniem, że przedszkole i szkoła pracują zgodnie z modelem przedszkola promującego zdrowie/szkoły promującej zdrowie oraz wyrazem uznania dotychczasowych osiągnięć, będących wynikiem wieloletniej, długofalowej i systematycznej pracy.
Program „Przedszkole i Szkoła Promujące Zdrowie” realizowany jest w Polsce od 1992 r. Koncentruje się przede wszystkim na promowaniu zdrowego stylu życia. Ten ruch cieszy się w naszym kraju dużym zainteresowaniem, ponieważ jego podstawowe założenia dobrze wpisują się w dydaktyczną, opiekuńczą i wychowawczą rolę przedszkola i szkoły.
Przystąpienie do programu „Przedszkole i Szkoła Promujące Zdrowie” jest dobrowolną inicjatywą placówki. Decyzję podejmuje rada pedagogiczna po konsultacji z przedstawicielami społeczności przedszkolnej czy szkolnej, w tym z rodzicami.
W dniu 10.09.2019 r. Przedszkole nr 1 im Jana Brzechwy po raz czwarty uzyskało Wojewódzki Certyfikat „Przedszkole Promujące Zdrowie”.
Placówka otrzymała również nominację do Certyfikatu Krajowego.
Uroczystość wręczenia certyfikatów odbyła się na zamku w Nidzicy.
W uroczystości wzięli udział: Warmińsko-Mazurski Kurator Oświaty Krzysztof Marek Nowacki, wojewódzka koordynator projektu „Szkół promujących zdrowie” Anna Zdaniukiewicz, przedstawiciele placówek promujących zdrowie z całego województwa, władze samorządowe Nidzicy i wielu innych.
Wykład inauguracyjny wygłosił profesor Krzysztof Ostaszewski.
Zapraszamy do zapoznania się z prezentacją multimedialną przedstawiającą działania naszej placówki w zakresie promocji zdrowia.
Przedszkole promujące zdrowie tworzy warunki i podejmuje działania, które sprzyjają:
- zdrowiu i dobremu samopoczuciu społeczności przedszkola (dzieci, pracowników i rodziców dzieci),
- podejmowaniu przez członków społeczności przedszkola aktualnie i w przyszłości działań na rzecz zdrowia własnego i innych ludzi oraz tworzenia środowiska sprzyjającego zdrowiu.
Co to jest promocja zdrowia?
Promocja zdrowia jest nową, rozwijaną na świecie od lat 80. XX w., strategią działań dla umocnienia zdrowia ludzi – jednostek i społeczności. W 1986 r., w Karcie Ottawskiej Promocji Zdrowia – podstawowym dokumencie w tej dziedzinie – promocję zdrowia zdefiniowano jako proces umożliwiający ludziom zwiększenie kontroli nad własnym zdrowiem i jego poprawę. Najbliższe tej definicji jest nieco zmodyfikowane znane hasło: Nasze zdrowie w naszych rękach. Oznacza ono, że ludzie – jednostki i społeczności – mogą i powinni podejmować działania w zakresie zapobiegania chorobom oraz poprawy i wzmacniania swojego zdrowia.
Przedszkole jest miejscem, w którym żyje i realizuje swoje różne zadania (rozwojowe, zawodowe, rodzicielskie, opiekuńcze) społeczność przedszkola. Społeczność tę tworzą wszyscy pracownicy przedszkola, dzieci i ich rodzice. W przedszkolu – środowisku opieki, edukacji i pracy – istnieje wiele czynników, które mogą oddziaływać pozytywnie lub negatywnie na zdrowie i samopoczucie wszystkich członków jego społeczności.
W przedszkolu promującym zdrowie
Należy wzmacniać typowe dla tego typu placówki, korzystne dla zdrowia i dobrego samopoczucia pracowników i dzieci, warunki środowiska fizycznego i społecznego oraz identyfikować i eliminować pojawiające się nieprawidłowości.
W przedszkolu promującym zdrowie ważne jest przygotowywanie dzieci do podejmowania świadomych działań
dla ich własnego zdrowia i zdrowia innych osób.
W tym celu należy:
- przekazywać dzieciom spójne i zrozumiałe dla nich informacje dotyczące zdrowia i zachowań z nim związanych,
- pytać dzieci o zdanie i opinie w sprawach, które ich bezpośrednio dotyczą, i brać je pod uwagę,
- powierzać dzieciom niektóre proste zadania,
- zachęcać dzieci do generowania pomysłów,
- zachęcać dzieci do współpracy z rówieśnikami i dorosłymi oraz tworzyć warunki do tej współpracy.
W przedszkolu promującym zdrowie kluczowym zadaniem jest inwestycja w zdrowie jego pracowników i ich kompetencje
w zakresie prowadzenia edukacji zdrowotnej dzieci.
Należy pomóc nauczycielom i pozostałym pracownikom w:
- uświadomieniu sobie wartości zdrowia dla jednostki,
- identyfikacji czynników wpływających na ich zdrowie, w tym zwłaszcza czynników związanych ze stylem życia,
- rozwijaniu kompetencji w zakresie dbałości o zdrowie własne i innych,
- podejmowaniu korzystnych dla zdrowia zmian w swoim stylu życia,
- zrozumieniu koncepcji promocji zdrowia i PPZ,
- doskonaleniu umiejętności prowadzenia edukacji zdrowotnej dzieci.
Przedszkole promujące zdrowie ma niepowtarzalną szansę
edukowania rodziców w zakresie dbałości
o zdrowie własne i zdrowie ich dzieci.
Należy:
- pozyskać rodziców do współpracy w tworzeniu PPZ na zasadzie partnerstwa,
- pomóc rodzicom w: uświadomieniu sobie wartości zdrowia dla nich samych i ich dzieci,
identyfikacji czynników wpływających na zdrowie, w tym zwłaszcza czynników związanych ze stylem życia, rozwijaniu kompetencji wychowawczych oraz w zakresie dbałości o zdrowie własne i dzieci,
- zachęcać rodziców do podejmowania korzystnych dla zdrowia zmian w ich stylu życia.
Przedszkole promujące zdrowie realizuje zadania określone w obowiązujących aktach prawnych i w podstawie programowej wychowania przedszkolnego, a ponadto spełnia warunki określone w czterech standardach PPZ.
Standardy przedszkola promującego zdrowie
- Koncepcja pracy przedszkola, jego organizacja i struktura sprzyjają realizacji długofalowych, zaplanowanych działań dla wzmacniania zdrowia dzieci, pracowników i rodziców dzieci.
- Klimat społeczny przedszkola sprzyja dobremu samopoczuciu i zdrowiu dzieci, pracowników i rodziców dzieci.
- Przedszkole prowadzi edukację zdrowotną dzieci i stwarza im warunki do praktykowania w codziennym życiu zachowań prozdrowotnych.
- Przedszkole podejmuje działania w celu zwiększenia kompetencji pracowników i rodziców dzieci w zakresie dbałości o zdrowie oraz do prowadzenia edukacji zdrowotnej dzieci.
Działania w tworzeniu przedszkola promującego zdrowie
- Poznanie i zrozumienie koncepcji przedszkola promującego zdrowie.
- Uczestnictwo i zaangażowanie pracowników przedszkola i rodziców dzieci.
- Działalność koordynatora ds. promocji zdrowia i zespołu promocji zdrowia.
- Planowanie działań i ich ewaluacja.
- Dążenie do powiązania działań w zakresie promocji zdrowia z podstawowymi celami i zadaniami przedszkola.
- Współpraca ze społecznościąlokalną, przedszkolami i szkołami w najbliższym otoczeniu.
Źródło: M.Woynarowska-Sołdan, B.Woynarowska, Przedszkole Promujące Zdrowie, Poradnik dla przedszkoli i osób wspierających ich działania w zakresie promocji zdrowia,OREWarszawa 2017
W naszym przedszkolu promujemy zdrowie
Społeczność naszego Przedszkola zgadza się z stwierdzeniem „Nasze zdrowie w naszych rękach”. Działania dla tworzenia przedszkola promującego zdrowie rozpoczęliśmy w roku 1999, a w roku 2001 nasze przedszkole dołączyło do wojewódzkiej sieci przedszkoli i szkół promujących zdrowie. Od tego czasu edukacja i promocja zdrowia na stałe została wpisana w działania naszego przedszkola.
W roku szkolnym 2017/2018 zaistniała możliwość ubiegania się o Krajowy Certyfikat Przedszkole Promujące Zdrowie. Inicjatywę zaakceptowała cała społeczność przedszkola zarówno rada pedagogiczna, jak również pracownicy niepedagogiczni oraz przedstawiciele rodziców.Na przełomie marca i kwietnia zostały przeprowadzone badania ankietowe wśród pracowników, rodziców i dzieci 5-6 letnich.
Metody i techniki badawcze:
- Obserwacja bezpośrednia
- Analiza dokumentów
- Wywiady
- Badania ankietowe
- Badania dzieci z wykorzystaniem techniki „Narysuj i opowiedz”
Badani:
- Nauczyciele- 18/21
- Pracownicy niepedagogiczni- 16/16
- Rodzice dzieci- 80/151
- Dzieci- 82/99
W związku ze zmianami kadrowymi wśród personelu skład zespołu ulegał zmianom.
Rada Pedagogiczna 30.08.2018r. powołała zespół ds. promocji zdrowia ubiegający się o Krajowy Certyfikat Przedszkole Promujące Zdrowie.
Koordynator – Małgorzata Sochocka dyrektor Przedszkola
w zastępstwie -Agnieszka Kolkwicedyrektor
- Dorota Efczyńska- nauczyciel mianowany
- Marzanna Marchlewicz – nauczyciel dyplomowany
- Agnieszka Pazik – nauczyciel dyplomowany
- Aleksandra Brzozowska – nauczyciel mianowany
- Małgorzata Kowalska – nauczyciel mianowany
- Joanna Zduniak-Pietrzak – nauczyciel mianowany
- Paulina Ciesielska- nauczyciel kontraktowy
- Ewa Kordalska – nauczyciel dyplomowany (logopeda)
- Agnieszka Kołodyńska – samodzielny referent
- Dorota Zakrzewska – kucharka
- Małgorzata Kowalkowska – pracownik niepedagogiczny
- Karolina Zbrzyzna – rodzic
- Karolina Wrońska – rodzic
- Na przełomie września i października 2018 r. zespół dokonał oceny poszczególnych wskaźników dla każdego z czterech standardów PPZ oraz sporządził raport końcowy z autoewaluacji. Publiczna prezentacja wyników autoewaluacji odbyła się 14.11.2018 r. wśród członków społeczności przedszkola i zaproszonych gości z organizacji i instytucji współpracujących z naszym przedszkolem.
W wyniku przeprowadzonej autoewaluacji pojawiły się problemy priorytetowe, z czego jeden uznaliśmy za najpilniejszy: Nieprawidłowe nawyki żywieniowe u dzieci w zakresie jedzenia warzyw i owoców. To będzie nasz problem priorytetowy na rok szkolny 2019/20. Skoncentrowaliśmy się na nim, gdyż dotyczy dzieci i ich problemów – z punktu widzenia zespołu wydaje się on najważniejszy. Wyniki badań stały się okazją do refleksji i zmotywowały nas do podejmowania dalszych działań w kierunku osiągania lepszych wyników w zakresie promocji zdrowia.
Wyłonione problemy priorytetowe to:
Standard pierwszy:Koncepcja pracy przedszkola, jego organizacja i struktura sprzyjają realizacji długofalowych, zaplanowanych działań dla wzmacniania zdrowia dzieci, pracowników i rodziców dzieci.
Problem priorytetowy: Niewystraczający poziom zaangażowania pracowników niepedagogicznych i rodziców do planowania działań w zakresie promocji zdrowia.
Standard drugi:Klimat społeczny przedszkola sprzyja dobremu samopoczuciu i zdrowiu dzieci, pracowników i rodziców dzieci.
Problem priorytetowy:Niewystraczający poziom zaangażowania niektórych nauczycieli w realizację zadań przedszkola.
Standard trzeci:Przedszkole prowadzi edukację zdrowotną dzieci i stwarza im warunki do praktykowania w codziennym życiu zachowań prozdrowotnych.
Problem priorytetowy:Nieprawidłowe nawyki żywieniowe u dzieci w zakresie jedzenia warzyw i owoców.
Standard czwarty: Przedszkole podejmuje działania w celu zwiększenia kompetencji pracowników i rodziców dzieci w zakresie dbałości o zdrowie oraz prowadzenia edukacji zdrowotnej dzieci.
Problemypriorytetowe:
- Zbyt mała współpraca z rodzicami na etapie planowania działań wspierających kompetencje wychowawcze rodziców
- Zbyt mała wiedza pracowników niepedagogicznych na temat koncepcji promującej zdrowie
- Niewystarczający poziom zaangażowania seniorów w realizację zadań dotyczących edukacji zdrowotnej.
Projekt Przedszkole Promujące Zdrowie cieszy się dużym zainteresowaniem
ipozytywnym wsparciem całej naszej społeczności. Przejawia się to podczas planowania
i realizowania różnych projektów oraz programów kształtujących i wyrabiających pozytywne zachowania w zakresie zdrowego i aktywnego stylu życia. Większość rodziców aktywnie
i chętnie uczestniczy w życiu przedszkola, poprzez czynny udział w warsztatach, festynach, piknikach i uroczystościach mających na celu promowanie zdrowia. Ze strony rodziców otrzymujemy więc pomoc, zrozumienie i akceptację w podejmowanych działaniach.
Zaobserwowaliśmy i doświadczyliśmy również życzliwości ze strony środowiska lokalnego i różnych instytucji podczas realizacji naszych działań.
Propagujemy ideę zdrowego stylu życia, staramy się dbać o jakość pracy naszego przedszkola. Rozwijamy potencjał naszych wychowanków, upowszechniamy ich sukcesy, wspomagamy wszechstronny rozwój, staramy się zaspokajaćich potrzeby edukacyjne na różnych płaszczyznach.
WYNIKI AUTOEWALUACJI SĄ DOSTĘPNE DO POBRANIA W WERJI POWERPOINT W PONIŻSZYM ZAŁĄCZNIKU: