Zdjęcie przedszkola.jpg

Koncepcja
funkcjonowania i rozwoju
Zespołu Placówek Oświatowych nr 1 w Działdowie
w latach 2023-2026

(przedstawiona przez dyrektora ZPO1 na połączonym posiedzeniu Rad Pedagogicznych Przedszkola nr 1 im. Jana Brzechwy w Działdowie i Szkoły Podstawowej nr 1 im. Króla Władysława Jagiełły w Działdowie
w dniu 1 marca 2023r.)

L.p.TreśćStrona
 Spis treści2
 Podstawy prawne2
 Wstęp3
IOrganizacja i zarządzanie5
IIMisja, wizja, model absolwenta6
IIIObszary rozwoju ucznia w aspekcie: dydaktycznym, wychowawczym i społecznym10
IVPożądane kompetencje…13
VOrganizacja nadzoru pedagogicznego14
VIWychowanie i profilaktyka17
VIIOferta zajęć pozalekcyjnych19
VIIIEdukacja włączająca20
IXWspółpraca ze środowiskiem22
XRozwój bazy i infrastruktury24
 Zakończenie25

 

 

Podstawy prawne, na których oparłem koncepcję funkcjonowania i rozwoju Zespołu Placówek Oświatowych nr 1 w Działdowie;

  1. Konstytucja RP z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz.U.1997.78 .483);
  2. Konwencja o Prawach Dziecka uchwalona przez Zgromadzenie Ogólne ONZ 20 listopada 1989 r. (Dz.U.1991.120.526);
  3. Ustawa z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (Dz.U. 2021.1915 t.j.);
  4. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. 2021.1082 t.j.);
  5. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. wprowadzająca – Prawo oświatowe
    (Dz.U. 2017.60);
  6. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r – Karta Nauczyciela (Dz.U.2021.1762 t.j.);
  7. Akty wykonawcze MEN wydane na podstawie ustaw: Prawo oświatowe, Przepisy wprowadzające, Karta Nauczyciela;
  8. Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego
    (Dz.U.2021.735 t.j.);
  9. Ustawa z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych
    (Dz.U.2022.530 t.j.);
  10. Uchwała nr XXIX/279/21 Rady Miasta Działdowo z dnia 20.05.2021r. w sprawie powołania Zespołu Placówek Oświatowych nr 1 w Działdowie.

Wstęp

                Od 1 września 2021r. został powołany do życia Zespól Placówek Oświatowych nr 1
w Działdowie, w skład którego wchodzi Przedszkole nr 1 im. Jana Brzechwy przy ulicy Grunwaldzkiej 2 oraz Szkoła Podstawowa nr 1 im. Króla Władysława Jagiełły przy ulicy Władysława Jagiełły 33. Obie placówki mają swoje statuty i organy oraz łączący je statut zespołu.
               Podstawę niniejszej koncepcji stanowi założenie prymatu racjonalnego podejścia do funkcjonowania placówki i wszystkich związanych z nią podmiotów nad górnolotnymi planami, często pozbawionymi racjonalnych podstaw. Stoję na stanowisku, że placówka nie jest miejscem do dokonywania gwałtownych i obejmujących wiele zakresów zmian. Przedszkolu i szkole potrzebna jest stabilizacja, harmonia, przewidywalność i szeroko rozumiane poczucie bezpieczeństwa. Takie rozumienie konceptualizacji w odniesieniu do placówki wynika z mojego wieloletniego doświadczenia jako nauczyciela i dyrektora. Połączenie wszystkich moich doświadczeń wynikających z pracy w szkole i od roku
w zespole, wyposażyło mnie w wiedzę wynikającą z postrzegania spraw placówki z wielu perspektyw. Stało się też fundamentem założenia, że koncepcja rozwoju i funkcjonowania Zespól Placówek Oświatowych nr 1 w Działdowie nie będzie długoterminowa, ponieważ budowanie planów i założeń w dłuższej perspektywie czasowej jest, moim zdaniem, pozbawione racjonalnych podstaw. Założenia niniejszego opracowania będą ewaluowały,
co wynika ze zmienności czynników na te plany wpływających, m.in. zmieniające się prawo, kierunki polityki oświatowej państwa, oczekiwania i zadania wyznaczane przez organ prowadzący i organ nadzoru pedagogicznego, oczekiwania i potrzeby podmiotów funkcjonujących w szkole, dostępne finanse, w tym środki z Unii Europejskiej.

               Niniejsza koncepcja oparta jest na trzech filarach: przedszkole i szkoła, uczniowie
i rodzice, nauczyciele.

Placówka:

  • ścisła współpraca z organem prowadzącym, organem sprawującym nadzór pedagogiczny, organami przedszkola i szkoły, związkami zawodowymi, innymi partnerami, środowiskiem lokalnym,
  • prowadzenie szeroko zakrojonych konsultacji, pozyskiwanie opinii nie tylko wymaganych prawem,
  • kontynuowanie sprawdzonych rozwiązań,
  • zwiększenie konkurencyjności szkoły w środowisku lokalnym,
  • usprawnienie procesu promocji przedszkola i szkoły, osiągnięć wychowanków
    i uczniów,
  • poprawa efektywności nauczania mierzonej wynikami egzaminów zewnętrznych ze wszystkich przedmiotów (egzaminacyjnych), w szczególności z języka polskiego, matematyki i języka obcego,
  • wzmocnienie atmosfery życzliwości, wzajemnego zrozumienia, empatii,
  • racjonalizacja kalendarza imprez i uroczystości przedszkolnych i szkolnych oraz konkursów, zmodyfikowanie i dostosowanie do rzeczywistych potrzeb,
  • poprawa warunków pracy i nauki poprzez stałą modyfikację bazy,
  • pozyskiwanie środków finansowych w zależności od dostępnych możliwości,
  • mobilizowanie rodziców do autentycznej partycypacji w procesie decyzyjnym,
  • utrzymywanie współpracy z dotychczasowymi partnerami oraz pozyskiwanie do współpracy nowych,
  • modyfikowanie systemu rozwiązywania konfliktów, w tym systemu wsparcia uczniów, nauczycieli i rodziców.

Wychowankowie, uczniowie, rodzice:

  • wzmocnienie kondycji psychicznej wychowanków i uczniów, efektywne wykorzystanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej,
  • doskonalenie pełniejszego zakresu poczucia bezpieczeństwa fizycznego
    i psychicznego wychowanków i uczniów,
  • umożliwienie wszystkim osiąganie sukcesów na miarę ich potrzeb i możliwości
    i właściwa promocja,
  • zgodna z przepisami prawa organizacja kształcenia wychowanków i uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
  • organizacja i udzielanie efektywnej pomocy psychologiczno – pedagogicznej,
  • konstruowanie programu wychowawczo – profilaktycznego na podstawie szczegółowo rozpoznanych potrzeb,
  • promowanie osiągnięć uczniów, w tym poprzez stałe uaktualnianie strony internetowej przedszkola i szkoły,
  • kształtowanie w pełniejszym zakresie kompetencji kluczowych.

Najważniejsze umiejętności rozwijane w ramach kształcenia ogólnego:

  • usprawnienie kanałów komunikacji uczeń-rodzic-nauczyciel-dyrektor, stosowanie zasady hierarchii służbowej,
  • pozyskiwanie zainteresowania rodziców sprawami przedszkola i szkoły, szerzej zakrojona działalność informacyjna: jasne i precyzyjne informowanie ich
    o podejmowanych działaniach, pozyskiwanie ich opinii,
  • ugruntowanie wśród rodziców przekonania o powierzeniu ich dzieci w dobre ręce; utrwalenie sądu, że nauczyciele i rodzice są sprzymierzeńcami w pracy o zapewnienie komfortu nauki i pracy.

Nauczyciele:

  • zapewnienie komfortu pracy poprzez ustalenie jasnych zasad współpracy,
  • optymalizacja zadań związanych z prowadzeniem dokumentacji,
  • objęcie wsparciem z zakresu pomocy psychologiczno – pedagogicznej,
  • udzielanie wsparcia w procesie wypracowywania zasad postępowania w sytuacjach dydaktycznie lub wychowawczo trudnych,
  • udzielanie wsparcia w usprawnianiu realizowanych w placówce procesów dydaktycznych,
  • prowadzenie doradztwa w zakresie awansu zawodowego nauczycieli,
  • wypracowanie mechanizmów konstruowania ściśle dostosowanych do potrzeb form doskonalenia zawodowego nauczycieli,
  • dzielenie się wiedzą oraz sposobami wykorzystania wiedzy i umiejętności nabytych podczas doskonalenia,
  • podejmowanie współpracy z dyrektorami i nauczycielami z innych przedszkoli i szkół.

     Niniejsza koncepcja jest spójna z obowiązującym prawem – statutami, programem wychowawczo – profilaktycznym oraz zestawem programów nauczania.     

     Mój plan zakłada kontynuację realizowanych dotychczas w przedszkolu i szkole zadań. Stoję na stanowisku, że nie należy zmieniać tego, co jest dobre, jedynie to udoskonalać. Koncepcja została napisana na dość wysokim poziomie ogólności, ponieważ odstąpiłem w większości przypadków od powielania twierdzenia, że prawo będzie przestrzegane, bo jest to rzecz oczywista. W tych niestabilnych z wielu względów czasach, moim zdaniem, planowanie górnolotnych projektów może pozostać jedynie na etapie planowania, stąd też działania w tym zakresie planuję podejmować na bieżąco, w zależności od pojawiających się możliwości.

     Dlatego też moim priorytetem na pełnienie funkcji dyrektora zespołu jest swoisty rodzaj dalszej „pracy u podstaw”, czyli zbadanie i w miarę potrzeb przeorganizowanie
i usprawnienie realizowanych w zespole procesów edukacyjnych tak, by jak najefektywniej sprzyjały uczeniu się. Istotnym jest dla mnie kształtowanie i utrzymywanie właściwych relacji na linii dziecko-rodzic-nauczyciel-dyrektor. Chciałbym również prowadzić efektywną współpracę z organem prowadzącym, organem sprawującym nadzór pedagogiczny, organami wewnętrznymi placówki, partnerami zewnętrznymi, środowiskiem lokalnym. Moja kandydatura jest również gwarantem kontynuacji dotychczas realizowanych przedsięwzięć
i podejmowania zależnych od okoliczności decyzji dotyczących nowych projektów.

   I. Organizacja i zarządzanie.

               Zespół Placówek Oświatowych nr 1tworzy przedszkole i szkoła. W liczbach przedstawia się to następująco:

 przedszkoleszkoła
Liczba dzieci i uczniów160305
Liczba grup i oddziałów814
Liczba nauczycieli2030
Liczba pracowników administracji23
Liczba pracowników obsługi136

               Zespołem kieruje dyrektor, który ma dwóch wicedyrektorów. Wicedyrektora ds. przedszkola i wicedyrektora ds. szkoły. Ich kompetencje zostały ściśle określone w statutach placówek. Docelowo oddziałów w szkole ma być 16 (obecnie nie mamy klas siódmych),
a liczba uczniów ok. 380.

W sferze organizacji i zarządzania funkcjonują następujące rozwiązania:

  • określone zasady organizacji pracy, opieki i nauki oraz wykorzystania pomieszczeń
  • doskonalenie obiegu informacji,  w tym obiegu elektronicznego
  • polityka kadrowa, której celem jest podnoszenie jakości pracy placówki oraz przyjazna i twórcza atmosfera
  • motywowanie wszystkich pracowników do wspólnej realizacji wyznaczonych zadań
  • kierowanie poprzez pobudzenie indywidualnej odpowiedzialności
  • zwiększenie efektywności pracy przedmiotowych zespołów nauczycielskich
  • docelowo zatrudnienie psychologa
  • organizacja nadzoru pedagogicznego z podziałem na stanowisko dyrektora
    i wicedyrektorów
  • doskonalenie modelu współpracy ze wszystkimi organami placówki
  • kierowanie działań nauczycielskich na pożądane obszary działalności placówki,
    np. przygotowanie do egzaminów zewnętrznych, konkursów przedmiotowych, doskonalenie zawodowe, podejmowanie nowych innowacji pedagogicznych…
  • współpraca z organem prowadzącym w zakresie dalszych prac remontowych
    i wyposażania placówki w sprzęt i pomoce
  • analizowanie kosztów eksploatacji budynków
  • coroczna analiza warunków pracy i nauki
  • pozyskiwanie zewnętrznych środków finansowych (darowizny, środki unijne,
    z fundacji i organizacji pozarządowych, wynajem pomieszczeń, itp.).

Niezbędnym elementem sprawnego zarządzania jest właściwa promocja placówki. Służyć temu będą następujące działania:

  • dostosowywanie oferty edukacyjnej do potrzeb środowiska, zapoznanie z ofertą
    rodziców- broszury, foldery, publikacje, dni otwarte
  • upowszechnianie osiągnięć uczniów i nauczycieli
  • kontynuowanie współpracy z lokalnymi mediami w celu promowania pozytywnego
    wizerunku placówki i prezentowania działalności przedszkola i szkoły
  • systematyczna aktualizacja internetowej strony przedszkola i szkoły oraz profilu
    facebookowego
  • zwiększenie oferty konkursów tematycznych, sportowych i artystycznych
    organizowanych przez placówkę
  • organizowanie imprez i uroczystości z udziałem władz i środowiska lokalnego
  • współpraca z rodzicami w celu zwiększenia ich aktywności na terenie placówki
  • organizacja dla rodziców spotkań ze specjalistami na temat roli rodziców
    w edukacji dziecka i wsparcia procesów wychowawczych
  • organizowanie wspólnie z rodzicami imprez i uroczystości przedszkolnych
    i szkolnych, np. andrzejki, mikołajki, zabawy karnawałowe, przedstawienia teatralne, pikniki, festyny rodzinne, itp.

  II. Misja, wizja, model absolwenta przedszkola i szkoły.

Przedszkole

Misja

Przedszkole powinno zapewniać każdemu dziecku podmiotowe i indywidualne traktowanie oraz wszechstronny rozwój. Zadaniem przedszkola jest organizowanie procesu wychowawczo-dydaktycznego w taki sposób, aby każde dziecko czuło się akceptowane, miało wsparcie w pokonywaniu trudności oraz możliwość rozwijania swoich zdolności
i zainteresowań:

  1. Dbanie o wszechstronny rozwój dziecka, wyrównywanie szans edukacyjnych, przygotowanie do roli ucznia.
  2. Inspirowanie kadry pedagogicznej do podejmowania nowatorskich działań.
  3. Doskonalenie kadry pedagogicznej, zdobywanie przez nią nowych kwalifikacji.
  4. Promowanie zdrowego stylu życia i zachowań proekologicznych.
  5. Budowanie poczucia tożsamości narodowej i patriotyzmu.
  6. Współpraca przedszkola z rodzicami i środowiskiem lokalnym.
  7. Doposażenie i unowocześnianie bazy przedszkola.

Dbanie o wszechstronny rozwój dziecka, wyrównywanie szans edukacyjnych, przygotowanie do roli ucznia poprzez:

  1. Rozwój intelektualny:
  2. wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie procesów intelektualnych potrzebnych dzieciom w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji,
  3. zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności, a także kształtowanie wiadomości i umiejętności, które są ważne w edukacji szkolnej,
  4. prowadzenie pracy rewalidacyjnej, korekcyjno-kompensacyjnej oraz pracy indywidualnej
    z dziećmi,
  5. rozwijanie mowy dzieci pod względem słownikowym, gramatycznym oraz artykulacyjnym,
  6. rozwijanie percepcji wzrokowej i słuchowej,
  7. rozwijanie kompetencji polonistycznych i matematycznych,
  8. budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych.
  9. Rozwój społeczny:
  10. budowanie systemu wartości, w tym wychowywanie dzieci tak, żeby lepiej orientowały się w tym, co jest dobre, a co złe,
  11. rozwijanie umiejętności społecznych dzieci, które są niezbędne w poprawnych relacjach
    z dziećmi i dorosłymi,
  12. kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej (do rodziny, grupy rówieśniczej i wspólnoty narodowej) oraz postawy patriotycznej,
  13. stosowanie rożnych działań wychowawczych względem dzieci, które przejawiają zaburzenia w zakresie rozwoju społecznego.
  14. Rozwój emocjonalny:
  15. kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej do racjonalnego radzenia sobie w nowych i trudnych sytuacjach, w tym także do łagodnego znoszenia stresów i porażek,
  16. rozwijanie u dzieci szacunku do swoich emocji i innych oraz akceptowania innych takimi, jakimi są,
  17. kształtowanie umiejętności rozpoznawania i nazywania emocji.
  18. Rozwój fizyczny:
  19. dbanie o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną; zachęcanie do uczestnictwa w zabawach i grach sportowych,
  20. wprowadzenie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę, taniec, śpiew, małe formy teatralne,
  21. wdrażanie do dbałości o bezpieczeństwo własne i innych.

5.    Integracja dzieci zdrowych i niepełnosprawnych:

  • wspólne oglądanie teatrzyków z rówieśnikami, spacery czy wycieczki,
  • nawiązywanie pozytywnych kontaktów z dziećmi przez zabawę w sali i na boisku przedszkolnym,
  • udział w imprezach okolicznościowych, w których dzieci zdrowe i niepełnosprawne podejmują działania polegające na współdziałaniu i współpracy,
  • udział w warsztatach, w rożnych grupach przedszkolnych poprzez które stwarzamy dzieciom niepełnosprawnym możliwość podejmowania różnych zadań na równi z dziećmi pełnosprawnymi, dzięki czemu uczą się kreatywnego działania i aktywnych sposobów zdobywania wiedzy.

Wizja    

W moim przekonaniu przedszkole to drugi dom. To miejsce dobrej zabawy i zdobywania wiedzy. To placówka, która zapewnia każdemu dziecku podmiotowe i indywidualne traktowanie oraz wszechstronny rozwój.

Nasze przedszkole:

  • wspiera rodziców w wychowaniu dziecka, ściśle z nimi współpracuje, uwzględnia ich oczekiwania,
  • zapewnia dzieciom opiekę i wychowanie w atmosferze akceptacji z uwzględnieniem ich podstawowych potrzeb psychicznych,
  • stwarza dzieciom możliwość odkrywania swoich talentów i zainteresowań oraz zdobywania wiedzy o otaczającym świecie,
  • udziela dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
  • umożliwia wyrównywanie szans edukacyjnych wszystkim dzieciom i przygotowuje je do roli ucznia,
  • wykorzystuje atrakcyjne metody pracy, programy i nowatorskie rozwiązania gwarantujące wysoką jakość pracy,
  • posiada dobrą bazę, wyposażenie a estetyka pomieszczeń i otoczenia wpływają na wysoki poziom pracy.

Absolwent jest dzieckiem:

  • dobrze przygotowanym do roli ucznia,
  • samodzielnym, aktywnym, ciekawym świata,
  • zdolnym do nawiązywania prawidłowych relacji społecznych,
  • znającym swoje prawa, a jednocześnie potrafiącym respektować prawa innych,
  • potrafiącym pokonywać trudności i godzić się z porażką,
  • posiadającym zdolność obdarzania uwagą innych i komunikowania się z innymi,
  • mającym poczucie własnej wartości,
  • rozważnym i odpowiedzialnym.

Szkoła

Misja

Misją szkoły jest kształcenie i wychowanie w duchu wartości i poczuciu odpowiedzialności, miłości ojczyzny oraz poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego, przy jednoczesnym otwarciu się na wartości kultur Europy i świata, kształtowanie umiejętności nawiązywania kontaktów z rówieśnikami, także przedstawicielami innych kultur. Szkoła zapewnia pomoc we wszechstronnym rozwoju uczniów w wymiarze intelektualnym, psychicznym i społecznym, zapewnia pomoc psychologiczną i pedagogiczną uczniom. Misją szkoły jest uczenie wzajemnego szacunku i uczciwości jako postawy życia w społeczeństwie
i w państwie, w duchu przekazu dziedzictwa kulturowego i kształtowania postaw patriotycznych, a także budowanie pozytywnego obrazu szkoły poprzez kultywowanie
i tworzenie jej tradycji. Misją szkoły jest także przeciwdziałanie pojawianiu się zachowań ryzykownych, kształtowanie postawy odpowiedzialności za siebie i innych oraz troska
o bezpieczeństwo uczniów, nauczycieli i rodziców.

Wysoki priorytet ma także profilaktyka i działania pomocowe na rzecz wsparcia psychicznego uczniów w trakcie i po wygaśnięciu epidemii COVID-19. Misją szkoły jest „osiągnięcie zaburzonej równowagi między przewartościowanym nauczaniem a niedowartościowanym wychowaniem uzupełnianym o profilaktykę” (Raport Instytutu Profilaktyki Zintegrowanej „Jak wspierać uczniów po roku epidemii? Wyzwania
i rekomendacje dla wychowania, profilaktyki i zdrowia psychicznego.”).

Nasza szkoła:

1) gwarantuje wysoki poziom nauczania,

2) nie dzieli uczniów na dobrych i złych, zdolnych i niezdolnych,

3) kieruje się sercem, jednocześnie zachowując dyscyplinę w konkretnych działaniach,

4) dostrzega w każdym uczniu zdolności i rozwija je, kierując się zasadą wiary w jego
 możliwość rozwoju,

5) stwarza możliwości pokazania się od najlepszej strony,

6) pozwala wszystkim – całej społeczności szkolnej – współdecydować o sprawach szkoły,

7) dba o wszechstronny rozwój każdego ucznia,

8) dostosowuje wymagania programowe do możliwości pojedynczego ucznia,

9) uczy jak przezwyciężać trudności i pomaga w tym,

10) daje poczucie bezpieczeństwa i stwarza przyjazną atmosferę nauki, pracy, zabawy

oraz wypoczynku,

11) szanuje uczniów, rodziców, nauczycieli i innych pracowników szkoły,

12) ceni obowiązkowość i rzetelną pracę,

13) ma zintegrowane grono pedagogiczne, doskonalące swoją wiedzę i umiejętności,

14) inspiruje nauczycieli i wspomaga nowatorów w ich twórczych poszukiwaniach,

15) oferuje różnorodne zajęcia pozalekcyjne,

16) jest otwarta na potrzeby lokalnego środowiska,

17) współpracuje z innymi szkołami, instytucjami i samorządem lokalnym,

18) realizuje programy profilaktyczne i otacza uczniów fachową opieką pedagogiczną,

pomaga zachować pogodę ducha i uśmiech na twarzy.

Wizja

Aktywny, samodzielny i odpowiedzialny Polak, to absolwent naszej szkoły;

1) aktywny:

            w rozwoju własnych zainteresowań,

            w poszukiwaniu prawdy,

            w odróżnianiu dobra od zła,

            w życiu społecznym;

2) samodzielny:

            w podejmowaniu decyzji,

            w uczeniu się,

            w ocenianiu siebie i innych,

            w wytyczaniu sobie celów życiowych;

3) odpowiedzialny:

            za własne słowa i czyny,

            za siebie i innych,

            za własny rozwój.

Jesteśmy szkołą dla wszystkich i wszyscy możemy ją współtworzyć, ponieważ jesteśmy mądrzy wspólną mądrością, a najwyższym dla nas dobrem, jest drugi człowiek. Jesteśmy szkołą bezpieczną i przyjazną dla ucznia. Nasza szkoła tętni życiem, zapisuje swoje miejsce  w historii miasta i regionu. Znakomicie wykształcona kadra pedagogiczna, pełna energii

i inicjatywy, oddana szkole sprawia, że z roku na rok szkoła wzbogaca się i uatrakcyjnia swoją ofertę oświatową.

Absolwent naszej szkoły posiada następujące cechy:

  1. kieruje się w codziennym życiu zasadami etyki i moralności,
  2. zna i stosuje zasady dobrych obyczajów i kultury bycia,
  3. szanuje siebie i innych, jest odpowiedzialny za siebie i innych,
  4. prezentuje aktywną postawę w promowaniu dbałości o środowisko naturalne,
  5. zna historię i kulturę własnego narodu i regionu oraz tradycje szkoły,
  6. przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny życia, a także ochrony przed chorobami zakaźnymi,
  7. zna i rozumie zasady współżycia społecznego,
  8. jest tolerancyjny,
  9. korzysta z różnych źródeł wiedzy i informacji, racjonalnie wykorzystuje narzędzia
    i technologie informatyczne,
  10. jest ambitny, kreatywny, odważny, samodzielny,
  11. posiada wiedzę na temat współczesnych zagrożeń społecznych i cywilizacyjnych, podejmuje odpowiedzialne decyzje w trosce o bezpieczeństwo własne i innych,
  12. zna zasady ochrony zdrowia psychicznego oraz czynniki chroniące przed zagrożeniami wynikającymi z długotrwałej izolacji społecznej i reżimu sanitarnego,
  13. szanuje potrzeby innych i jest chętny do niesienia pomocy,
  14. uczy się nabywać odporność na niepowodzenia,
  15. integruje się z rówieśnikami i prawidłowo funkcjonuje w zespole.

             III. Obszary rozwoju ucznia w aspekcie: dydaktycznym, wychowawczym
i społecznym.

Obszar dydaktyczny.
Cele główne:
1. Dalsze podnoszenie osiąganych wysokich wyników dydaktycznych. Ten cel chciałbym osiągnąć poprzez:
· dbałość o wysoki poziom nauczania, z uwzględnieniem realizacji innowacji
pedagogicznych,
· badanie i analizowanie wyników dydaktycznych, wyciąganie wniosków i wdrażanie ich
w pracy z uczniami,
· prowadzenie dodatkowych zajęć dla uczniów zdolnych i posiadających trudności
w nauce (koła przedmiotowe, zajęcia wyrównawcze, przygotowujące do egzaminu, itp.),
· kształcenie umiejętności kluczowych i logicznego myślenia,
· podnoszenie przez nauczycieli kwalifikacji zawodowych poprzez systematyczne
korzystanie przez nich z różnorodnych form doskonalenia zawodowego (szkolenia, kursy, studia podyplomowe, konferencje, warsztaty); opracowanie harmonogramu szkoleń nauczycieli w zakresie nowoczesnych metod nauczania, stosowania na lekcjach technologii informacyjnej i informatycznej,
· wspieranie indywidualnego rozwoju ucznia – wyrównywanie szans edukacyjnych,
doskonalenie programu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, indywidualizację procesu nauczania,
· doskonalenie umiejętności związanych z posługiwaniem się technologią
informacyjną – wychowanie świadomego odbiorcy,
· systematyczne stosowanie na lekcjach aktywizujących metod nauczania,
· dokładną analizę przedmiotowych programów nauczania i ich modyfikację
na miarę potrzeb,
· wzrost ilości innowacji pedagogicznych,
· doskonalenie systemu diagnozy niepowodzeń szkolnych uczniów i form wsparcia
uczniów wymagających interwencji specjalistów,
· coroczny test umiejętności trzecioklasisty na zakończenie I etapu edukacyjnego (pozwala dostarczyć informacji nt. przygotowania uczniów do kolejnego etapu edukacyjnego),

· egzaminy próbne dla uczniów klas siódmych,

· dwa egzaminy próbne dla uczniów klas ósmych,
· wprowadzenie do pracy wychowawcy – gier kooperacyjnych, które w założeniu
mają wykształcić: współpracę, kreatywność, socjalizację i edukację.

2. Poszerzanie oferty edukacyjnej szkoły. Wdrożenie nowych projektów:
· Edubal – bardzo przydatny w wspieraniu edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, przedmiotu łączącego zajęcia ruchowe z utrwalaniem wiedzy. Piłki Edubal sprzyjają wszechstronnemu rozwojowi ucznia: rozwojowi ruchowemu, rozwojowi funkcji percepcyjnych, poznawczych, rozwojowi społecznemu, a w szczególności :

  • integrowaniu zespołu klasowego,
  • rozwijaniu komunikacji werbalnej i pozawerbalnej,
  • kształceniu umiejętności współdziałania w zespole, przestrzegania reguł, zasad, podejmowania decyzji, odpowiedzialności, zachowania w roli zwycięzcy i pokonanego,
  • zapobieganiu wad postawy,
  • rozwijaniu zwinności, szybkości, spostrzegawczości wzrokowej, słuchowej, sprawności manualnej oraz koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej,
  • kształceniu uwagi, pamięci, myślenia, wyobraźni,
  • rozbudzeniu ciekawości poznawczej, aktywności umysłowej,
  • rozwijaniu pomysłowości, kreatywności, twórczości,
  • planowaniu czynności,
  • rozumieniu i zapamiętywaniu poleceń,
  • przeżywaniu pozytywnych emocji-radości, przyjemności oraz rozładowaniu napięcia mięśniowego.

· edukacja finansowa „Myślę, decyduję, działam – finanse dla najmłodszych” to program edukacji finansowej dla dzieci od I do III klasy szkoły podstawowej, który został
opracowany dzięki inicjatywie i finansowemu wsparciu Stowarzyszenia Krzewienia Edukacji Finansowej (SKEF) przez ekspertów w Olsztynie i Gdańsku (opiera się na koncepcji „pakietu projektów edukacyjnych”, które sprzyjają doświadczaniu przez dzieci nowych sytuacji związanych z posługiwaniem się pieniędzmi w sposób świadomy, budowaniu intuicji finansowych i rozumieniu tego obszaru życia w sposób odpowiedzialny i krytyczny),
· edukacja finansowa dla klas starszych (7 i 8 klasy) – poprzez wprowadzenie do
edukacji z doradztwa zawodowego aplikacji multimedialnej, która działa na
zasadzie rywalizacji (uczeń w aplikacji działa tak jakby obracał pieniądzem w czasie rzeczywistym/realnym),

· innowacyjne metody dydaktyczne są dziś niezwykle pożądane nie tylko w szkołach, ale też przedszkolach (w końcu stawiają one na nowoczesność oraz interaktywność, a zatem są idealnie przystosowane do predyspozycji najmłodszych, którzy z techniką obcują już od małego; aplikacja edukacyjna Corinth to jeden z wielu przykładów multimedialnych programów, które przydają się w nauce różnych zagadnień lub przedmiotów; cechuje ją niezwykłe bogactwo modeli interaktywnych, posiadających nawet bardzo szczegółowe elementy; dzięki temu, dzieci są w stanie poznać dokładnie między innymi skomplikowaną biologię człowieka, która wykładana w podręcznikach może wydawać się nieco trudna do przyswojenia),

· stosowanie wirtualnej rzeczywistość (VR), która daje niesamowitą możliwość doświadczania złożoności świata (W wielu dziedzinach nauki dzięki VR możliwe jest bezpieczne przeprowadzanie skomplikowanych doświadczeń, zabiegów, symulacji. Nic dziwnego, że te nowoczesne metody edukowania wchodzą do szkół. Trzeba więc wykorzystać wirtualną rzeczywistość, by zachęcić dzieci do nauki. Dla pokolenia młodzieży korzystającej z gier komputerowych i video, kontakt z elektronicznymi gadżetami jest czymś naturalnym i atrakcyjnym. Chętnie sięgają po gogle, joysticki, kontrolery, konsole, tablety. Dobrze jest pokazywać im, że nowoczesne technologie służą nie tylko rozrywce, ale także mogą uczyć i trenować umiejętności),

· stosowanie questingu (Ten obco brzmiący termin pochodzi od angielskiego słowa quest 
i dosłownie tłumacząc, oznacza poszukiwanie, śledztwo, zadanie, zagadkę. Po połączeniu znaczenia wszystkich powyższych słów, dodaniu uczestników i umiejscowieniu zabawy
w terenie otrzymamy questing. Jest to innowacyjna forma poznawania danego obszaru
w sposób bezpośredni, doświadczalny, polegający na odkrywaniu jego walorów poprzez grę, zabawę i poszukiwania. Niezwykle istotnym elementem questingu jest obserwacja w terenie),
· tworzenie bogatej oferty zajęć pozalekcyjnych uwzględniającej potrzeby
uczniów; organizowanie różnych zajęć, w których uczniowie będą mogli
rozwijać swoje zainteresowania, doskonalić swoje umiejętności, wyrównywać
szanse,
· organizowanie i udział uczniów w różnego rodzaju konkursach, olimpiadach,
zawodach sportowych itp.,

· badanie oczekiwań uczniów i rodziców dot. oferty edukacyjnej.

3. Wysoka efektywność w pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych –
posiadających orzeczenie/opinię poradni psychologiczno – pedagogicznej:
· gruntowna analiza orzeczeń wydawanych przez poradnie psychologiczno –
pedagogiczne,
· opracowanie i wdrożenie IPET-ów – indywidualnych programów edukacyjno
– terapeutycznych dla uczniów niepełnosprawnych,
· indywidualizacja procesu nauczania w stosunku do każdego ucznia,
· ścisła współpraca nauczycieli uczących i wspomagających z rodzicami – praca
w zespołach,
· cykliczne instruktaże i szkolenia wspierające dla rodziców,
· szkolenia nauczycieli w dziedzinie różnych niepełnosprawności i niedostosowań.

Obszar wychowawczy.
Cel główny: Wspieranie rodziny w działaniach wychowawczych i opiekuńczych (współpraca z rodzicami);
· realizacja corocznie opracowywanego programu wychowawczo- profilaktycznego,
· organizowanie szkoleń i spotkań informacyjnych dotyczących wychowania,
opieki, zagrożeń, itp.,
· cykliczne i regularne zebrania rodziców z wychowawcami i dyrekcją i omawianie aktualnych problemów, w tym wychowawczych,
· praca z rodzinami dysfunkcyjnymi i objęcie szczególną opieką dzieci z tych rodzin,
· diagnoza sytuacji i potrzeb wychowawczych,
· prowadzenie specjalistycznych zajęć z zakresu terapii SI, psychologiczno-
pedagogicznych, logopedycznych i innych,
· współpraca z instytucjami, stowarzyszeniami i organizacjami stanowiącymi
wsparcie placówki w działaniach wychowawczych i opiekuńczych (Policja,
MOPS, Straż Miejska, Straż Pożarna, Sąd Rodzinny, Poradnie Psychologiczno
– Pedagogiczne i inne),
· kształtowanie postaw prozdrowotnych poprzez udział w różnego rodzaju
programach i akcjach organizowanych w placówce i poza nią,
· profilaktyka agresji i uzależnień – eliminowanie zachowań niepożądanych,
· propagowanie zdrowego stylu życia- stawiamy na ruch, zdrowe odżywianie,
· systematyczne doskonalenie w placówce procedur reagowania na sytuacje
niepożądane,
· dbałość o bezpieczeństwo i przyjazną atmosferę – zapewnienie bezpiecznych
warunków do zabawy i nauki.

Obszar społeczny.
Cel główny: Uwrażliwienie dzieci/uczniów na drugiego człowieka i otoczenie.
Kierunki rozwoju, które będę propagował:
· podejmowanie działań pomocowych w ramach szkolnego koła wolontariatu „Pomocna dłoń”,
· organizowanie festynów integrujących społeczność lokalną, imprez okolicznościowych,
· kontynuacja współpracy z Domem Pomocy Społecznej w Uzdowie, Domem
Dziecka w Gryźlinach i schroniskami dla zwierząt.

Moim celem jest stworzenie (znalezienie miejsca…!) wypoczynku, ciszy i relaksu. Pomieszczenie to by nawiązywało  do otaczającego środowiska przyrodniczego, dlatego przebywanie w nim jest odprężające a zarazem dostarczające wielu wrażeń sensorycznych. Pomieszczenie tego typu pozwala na zniwelowanie zachowań agresywnych, ich wyciszenie, co w konsekwencji przekłada się na poprawę funkcjonowania uczniów na co dzień.

Szczególnie przyczynia się u uczniów do:
· zwiększenia aktywności i motywacji do poznawania
· zwiększenia chęci do nawiązywania kontaktu
· zadowolenia i poczucia bezpieczeństwa, ułatwia pokonywanie lęku
· zwiększenia oferty poznawania różnych bodźców
· motywowania do podejmowania aktywności
· nabierania świadomości istnienia i odrębności od otoczenia
· doskonalenia pracy poszczególnych analizatorów
· rozwoju wyższych funkcji – emocjonalnych, społecznych, komunikacyjnych,
ruchowych i poznawczych.

             IV. Pożądane kompetencje…

            Najbardziej pożądane kompetencje na rynku pracy na nadchodzące 10-lecie wg World
Economic Forum:
· współpraca z innymi ludźmi (w pracy zawodowej jest inaczej niż w szkole),
· zarządzanie ludźmi (komunikatywność, otwartość na ludzi, stawianie wymagań
i delegowanie),
· kreatywność – wykorzystanie wiedzy i doświadczenia do tworzenia nowych
rozwiązań,
· krytyczne myślenie – do otaczającej rzeczywistości będzie kluczowe analizowanie
informacji,
· rozwiązywanie skomplikowanych problemów – traktować je jako wyzwania do
rozwiązania.

            Bardzo dobrze wpisuje się w tą perspektywę wprowadzanie w procesie dydaktycznym i wychowawczym kompetencji kluczowych. W dokumencie Zalecenia Rady Unii Europejskiej z dnia 22 maja 2018 r. opublikowano listę ośmiu kluczowych kompetencji:

  1. kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji, w tym porozumiewania się w języku ojczystym;
  2. kompetencje językowe (porozumiewanie w językach obcych);
  3. kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
  4. kompetencje cyfrowe;
  5. kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się;
  6. kompetencje społeczne i obywatelskie;
  7. kompetencje w zakresie przedsiębiorczości;
  8. kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

           Kluczowe kompetencje to te, których wszystkie osoby potrzebują do:

– samorealizacji,

– rozwoju osobistego,

– przyjmowania aktywnej postawy obywatelskiej,

– osiągania integracji społecznej,

– zatrudnienia.

           Kształtowania umiejętności kluczowych nie realizuje się jako odrębnej dziedziny aktywności, ale włącza się je w obręb konkretnych przedmiotów poprzez dobór odpowiednich

metod i form kształcenia. Chodzi bowiem o to, aby absolwent był wyposażony
nie tylko w wiedzę, ale także w konkretne umiejętności, takie które pomogą mu radzić sobie w nowej rzeczywistości społecznej i gospodarczej. Wszystkie kompetencje kluczowe uważane są za jednakowo ważne, ponieważ każda z nich może przyczynić się do udanego życia we współczesnym społeczeństwie.

          Kompetencje w szkole kształtujemy nie tylko poprzez to czego uczymy, ale również jak uczymy. I tu ważna jest rola i zadania stojące przed nauczycielem w rozwijaniu kompetencji kluczowych;

• rozwijanie kompetencji wymaga często wyjścia poza przedmioty, dlatego warto (trzeba) sięgać do metody projektów, zajęć terenowych, inscenizacji, itd.

• odchodzenie od dotychczasowej roli nauczyciela – eksperta, w kierunku nauczyciela: doradcy, obserwatora i słuchacza, uczestnika procesu dydaktycznego

• przygotowanie uczniów do następujących działań:

– ustawicznego zdobywania nowej wiedzy i umiejętności,

– samodzielnego korzystania z zasobów informacyjnych,

– współpracy z innymi,

– rozwiązywania problemów.

           Nauczyciel powinien umieć wspierać proces rozwoju umiejętności uczenia się, dzięki któremu uczniowie stają się coraz lepiej przygotowani do autonomicznego uczenia się

przez całe życie. Nauczyciel powinien być organizatorem procesu uczenia się uczniów, tak aby występowali częściej w roli badaczy niż odbiorców jego wiedzy.

           W naszej placówce kompetencje kluczowe kształtuje się poprzez takie działania jak:

– zajęcia artystyczne (teatralne, wokalne, robótek ręcznych, plastyczne…)

– formy związane z czytelnictwem i filmem (DKK, DKF)

– formy z zakresu nowych technologii (robotyka, podstawy programowania)

– różnorodne konkursy tematyczne na każdym etapie kształcenia

– udział w przedstawieniach i spektaklach

– spotkania z ciekawymi postaciami z miasta i regionu

– wizyty w muzeach i zajęciach warsztatowych

– zajęcia w planetarium 

– wycieczki, zielone szkoły, lekcje w terenie…

– wolontariat i współpraca z OREW

– współpraca z uczelniami w zakresie zajęć praktycznych połączonych z doświadczeniami.

           Cała nasza oferta edukacyjna, kształtuje kolejne kompetencje i umiejętności,

ale najbardziej przyczynia się do kształtowania kompetencji uczenia się i będzie stale poszerzana.

             V.  Organizacja nadzoru pedagogicznego.

             Wysoką jakość pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej zapewnia dobrze zorganizowany i funkcjonujący nadzór pedagogiczny w placówce. Opiera się on obecnie o:

  • ustawę z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U.2021.1082 t.j.)
  • rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 25.08.2017 r. w sprawie nadzoru  

            pedagogicznego (Dz.U.2020.1551; zm. Dz.U.2021.1618)

  • rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 11 sierpnia  2017 r. w sprawie  

            wymagań wobec szkół i placówek (Dz. U.2017.1611)

  • podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa na bieżący rok szkolny
  • plan nadzoru pedagogicznego Warmińsko-Mazurskiego Kuratora Oświaty na bieżący 

      rok szkolny

  • wnioski ze sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego za ubiegły rok szkolny.

            Nadzór to niezbędny element prawidłowego funkcjonowania placówki, służący podnoszeniu jakości pracy. Celem strategicznym nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora jest jakościowy rozwój placówki, poprzez rozwój dziecka, ucznia i rozwój zawodowy nauczyciela. Organizacja musi uwzględniać wszystkie formy sprawowanego nadzoru pedagogicznego w placówce w tym; kontrolę, wspomaganie nauczycieli w osiąganiu jakości i inspirowanie do innowacji pedagogicznych, ocenę nauczycieli oraz doskonalenie zawodowe. Nadzór pedagogiczny w zespole sprawuje dyrektor zespołu oraz wicedyrektor do spraw przedszkola i wicedyrektor do spraw szkoły.

           Nadzór pedagogiczny musi być sprawowany z uwzględnieniem:

  • jawności wymagań wobec przedszkola i szkoły,
  • współdziałania organów sprawujących nadzór pedagogiczny z organem prowadzącym placówki, dyrektorem oraz nauczycielami,
  • tworzenia warunków sprzyjających rozwojowi przedszkola i szkoły,
  • pozyskiwania informacji zapewniających obiektywną i pełną ocenę działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej przedszkola i szkoły.

          Wspomaganie nauczycieli w osiąganiu wymaganej jakości będzie realizowane
w następujący sposób;

  1. bezpośredni:
  2. prowadzenie szkoleń, konsultacji i instruktażu,
  3. pomoc w analizie wyników badań i egzaminów,
  4. udostępnianie pomocnych materiałów,
  5. zapoznawanie z przepisami prawa i pomoc w ich interpretacji,
  6. udzielanie zaleceń poobserwacyjnych,
  7. rozpoznawanie potrzeb w zakresie doskonalenia zawodowego i jego wspomaganie,
  8. pośredni:
  9. organizowanie wewnątrzprzedszkolnego i wewnątrzszkolnego doskonalenia nauczycieli,
  10. umożliwianie uczestnictwa w konferencjach, warsztatach i spotkaniach,
  11. w miarę możliwości organizowanie czasu pracy w celu umożliwienia uzyskiwania wyższych kwalifikacji zawodowych,
  12. motywowanie poprzez przyznawanie dodatków motywacyjnych i nagród,
  13. wzbogacanie warsztatu pracy nauczyciela i tworzenie optymalnych warunków pracy.

            Podstawą sporządzania oceny pracy nauczyciela i jego dorobku będą zgromadzone informacje dotyczącego jego pracy pozyskane w następujący sposób:

  1. arkusze obserwacji zajęć,
  2. wyniki kontroli prowadzonej dokumentacji,
  3. wyniki egzaminów zewnętrznych,
  4. informacje o laureatach, finalistach konkursów i lokatach w zawodach,
  5. arkusze autoanalizy pracy nauczyciela (składany po roku pracy w czerwcu).

           Celem obserwacji będzie uzyskanie informacji do diagnozy lub oceny efektów pracy nauczycieli w zakresie wybranych elementów procesu dydaktycznego, wychowawczego lub opiekuńczego oraz wykonania innych zadań określonych w statucie przedszkola
i szkoły. Główne aspekty obserwacji na dany rok szkolny ustali dyrektor w oparciu
o priorytety i wnioski wynikające z pełnionego nadzoru pedagogicznego oraz podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa i kuratora oświaty.

          Rzetelna realizacja zadań w pracy dyrektora opiera się również na właściwym wykorzystaniu monitorowania i diagnozowania środowiska. Corocznie monitorowane będą następujące obszary naszej pracy:

1. Realizacja podstawy programowej kształcenia ogólnego.

2. Losy absolwentów naszej szkoły.

3. Opieka psychologiczno-pedagogiczną i pomoc socjalna.

4. Realizacja programów i projektów podjętych w danym roku szkolnym.

5. Rezultaty pracy z uczniem zdolnym, słabym, niepełnosprawnym.

6. Sytuacja dydaktyczno – wychowawczo – opiekuńcza szkoły.

7. Baza placówki (zakupy, remonty).

8. Warunki życia oraz problemy uczniów nowoprzyjętych.

9. Realizacja programów profilaktycznych.

10. Rytmiczność i systematyczność zapisów tematów lekcyjnych, frekwencji i ocen.

Corocznie diagnozowane będą następujące obszary naszej pracy:

1. Ocenianie wewnątrzszkolne w procesie nauczania – uczenia się (rytmiczność oceniania
i różnicowanie wymagań dla uczniów mających udokumentowane trudności w nauce).

2. Absencja uczniów na zajęciach lekcyjnych.

3. Absencja rodziców na zebraniach szkolnych.

4. Wyniki egzaminów zewnętrznych, w tym egzaminów próbnych.

            Celem doskonalenia zawodowego nauczycieli jest i będzie wspomaganie rozwoju zawodowego – podnoszenie kwalifikacji i zdobywanie nowej wiedzy niezbędnej w codziennej pracy z wychowankami i uczniami. Musi ono być ukierunkowane na rozwój przedszkola
i szkoły poprzez podnoszenie jakości pracy.

Wewnątrzszkolne doskonalenie zawodowe nauczycieli będzie realizowane poprzez:

  • szkoleniowe posiedzenia (części lub całości) Rady Pedagogicznej,
  • lekcje otwarte wraz z ich omówieniem,
  • spotkania ze specjalistami,
  • konsultacje,
  • samokształcenie.

Formy zewnętrzne wspomagające doskonalenie zawodowe to:

  • konferencje metodyczne,
  • warsztaty i kursy,
  • szkolenia organizowane przez placówki doskonalenia nauczycieli lub inne podmioty wspierające pracę przedszkola i szkoły (np. szkoły wyższe).

Będę proponował przy współpracy z liderem WDN doskonalenia w zakresie:

–     neurodydaktyki w kształceniu

  • TIK w nauczaniu – doskonalenie już nabytych umiejętności, zwłaszcza w okresie zdalnego nauczania
  • Internet miejscem nowych ryzykownych zachowań młodzieży
  • znaczenia kompetencji kluczowych w realizacji podstawy programowej
  • nowych metod nauczania zwłaszcza w klasach młodszych
  • metod aktywizujących uczniów
  • elementów programowania w edukacji wczesnoszkolnej
  • specyficznych trudności w uczeniu się
  • właściwej organizacji pomocy psychologicznej
  • wykorzystania wyników egzaminów zewnętrznych do podniesienia jakości pracy nauczycieli.

     VI.  Wychowanie i profilaktyka.

            Istotą działań wychowawczych i profilaktycznych jest współpraca całej społeczności oparta na założeniu, że wychowanie jest zadaniem realizowanym w rodzinie i w placówce, która w swojej działalności musi uwzględniać zarówno wolę rodziców, jak i priorytety edukacyjne państwa. Rolą placówki, oprócz jej funkcji dydaktycznej, jest dbałość
o wszechstronny rozwój każdego z uczniów oraz wspomaganie wychowawczej funkcji rodziny. Wychowanie rozumiane jest jako wspieranie uczniów w rozwoju ku pełnej dojrzałości w sferze fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej i społecznej. Proces wychowania musi być wzmacniany i uzupełniany poprzez działania z zakresu profilaktyki problemów dzieci i młodzieży. Program Wychowawczo-Profilaktyczny tworzy spójną całość ze szkolnym zestawem programów nauczania i uwzględnia wymagania opisane w podstawie programowej.

            Program Wychowawczo-Profilaktyczny zostaje opracowany na podstawie diagnozy
w zakresie występujących w środowisku potrzeb rozwojowych uczniów, w tym czynników chroniących i czynników ryzyka, ze szczególnym uwzględnieniem zagrożeń związanych
z używaniem substancji psychotropowych, środków zastępczych oraz nowych substancji psychoaktywnych oraz innych problemów występujących w środowisku, z uwzględnieniem:

  • wyników wewnętrznej ewaluacji,
  • wyników nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora,
  • ewaluacji wcześniejszego programu wychowawczo-profilaktycznego,
  • wniosków i analiz z pracy zespołów zadaniowych, zespołów przedmiotowych, zespołu wychowawczego,
  • innych dokumentów i spostrzeżeń ważnych placówki (uwagi, wnioski nauczycieli, uczniów, rodziców, pedagoga, pielęgniarki).

            Działalność wychowawcza polega na prowadzeniu działań z zakresu promocji zdrowia oraz wspomaganiu ucznia i wychowanka w jego rozwoju ukierunkowanym na osiągnięcie pełnej dojrzałości w sferze:

  1. fizycznej – ukierunkowanej na zdobycie przez ucznia i wychowanka wiedzy
    i umiejętności pozwalających na prowadzenie zdrowego stylu życia i podejmowanie zachowań prozdrowotnych,
  2. psychicznej – ukierunkowanej na zbudowanie równowagi i harmonii psychicznej, osiągnięcie właściwego stosunku do świata, poczucia siły, chęci do życia i witalności, ukształtowanie postaw sprzyjających rozwijaniu własnego potencjału, kształtowanie środowiska sprzyjającego rozwojowi uczniów, zdrowiu i dobrej kondycji psychicznej, poszerzanie kompetencji i świadomości znaczenia wsparcia w sytuacji kryzysowej osób z najbliższego otoczenia uczniów (rodziców, nauczycieli i wychowawców, specjalistów w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, rówieśników),
  3. społecznej – ukierunkowanej na kształtowanie postawy otwartości w życiu społecznym, opartej na umiejętności samodzielnej analizy wzorów i norm społecznych oraz dokonywania wyborów, a także doskonaleniu umiejętności wypełniania ról społecznych, kreowanie postaw prospołecznych w sytuacji kryzysowej (np. w okresie epidemii),
  4. aksjologicznej – ukierunkowanej na zdobycie konstruktywnego i stabilnego systemu wartości, w tym docenienie znaczenia zdrowia oraz poczucia sensu istnienia, rozwijanie poczucia odpowiedzialności społecznej w sytuacjach kryzysowych zagrażających całemu społeczeństwu.

Nasza działalność wychowawcza musi obejmować w szczególności:

  1. współdziałanie całej społeczności na rzecz kształtowania u uczniów wiedzy, umiejętności i postaw określonych w sylwetce absolwenta,
  2. kształtowanie hierarchii systemu wartości, w którym zdrowie i odpowiedzialność za własny rozwój należą do jednych z najważniejszych wartości w życiu , a decyzje
    w tym zakresie podejmowane są w poczuciu odpowiedzialności za siebie i innych,
  3. współpracę z rodzicami lub opiekunami uczniów w celu budowania spójnego systemu wartości oraz kształtowania postaw prozdrowotnych i promowania zdrowego stylu życia oraz zachowań proekologicznych,
  4. wzmacnianie wśród uczniów i wychowanków więzi z placówką oraz społecznością lokalną,
  5. kształtowanie przyjaznego klimatu w placówce, budowanie prawidłowych relacji rówieśniczych oraz relacji uczniów i nauczycieli, wychowanków
    i wychowawców, a także nauczycieli, wychowawców i rodziców lub opiekunów,
    w tym wzmacnianie więzi z rówieśnikami oraz nauczycielami i wychowawcami,
  6. doskonalenie umiejętności nauczycieli i wychowawców w zakresie budowania podmiotowych relacji z uczniami oraz ich rodzicami lub opiekunami oraz warsztatowej pracy z grupą uczniów,
  7. wzmacnianie kompetencji wychowawczych nauczycieli i wychowawców oraz rodziców lub opiekunów,
  8. kształtowanie u uczniów postaw prospołecznych, w tym poprzez możliwość udziału
    w działaniach z zakresu wolontariatu, sprzyjających aktywnemu uczestnictwu uczniów w życiu społecznym,
  9. przygotowanie uczniów do aktywnego uczestnictwa w kulturze i sztuce narodowej
    i światowej,
  10. wykształcenie u uczniów, nauczycieli i rodziców postrzegania sytuacji kryzysowych jako szansy na „zmianę” mogącej przynieść trwałe wartości, np. umiejętność zapobiegania bezradności będącej początkiem pogorszenia kondycji psychicznej człowieka i jej negatywnych skutków (patrz: Raport Instytutu Profilaktyki Zintegrowanej „Jak wspierać uczniów po roku epidemii? Wyzwania i rekomendacje dla wychowania, profilaktyki i zdrowia psychicznego”).

            Działalność profilaktyczna musi obejmować:

  1. wspieranie wszystkich uczniów i wychowanków w prawidłowym rozwoju i zdrowym stylu życia oraz podejmowanie działań, których celem jest ograniczanie zachowań ryzykownych,
  2. wspieranie uczniów i wychowanków, którzy ze względu na swoją sytuację rodzinną, środowiskową lub uwarunkowania biologiczne są w wyższym stopniu narażeni na ryzyko zachowań ryzykownych,
  3. wspieranie uczniów i wychowanków, u których rozpoznano objawy depresji lub obniżenia kondycji psychicznej, a także prowadzenie działań profilaktycznych wobec wszystkich uczniów placówki.

            Działania te obejmą w szczególności:

  1. realizowanie wśród uczniów i wychowanków oraz ich rodziców lub opiekunów programów profilaktycznych i promocji zdrowia psychicznego dostosowanych do potrzeb indywidualnych i grupowych,
  2. przygotowanie oferty zajęć rozwijających zainteresowania i uzdolnienia, jako alternatywnej pozytywnej formy działalności zaspakajającej ważne potrzeby,
    w szczególności potrzebę podniesienia samooceny, sukcesu, przynależności
    i satysfakcji życiowej,
  3. kształtowanie i wzmacnianie norm przeciwnych podejmowaniu zachowań ryzykownych,
  4. poszerzenie kompetencji osób oddziałujących na uczniów (nauczycieli, rodziców, wychowawców, specjalistów) w zakresie wczesnego rozpoznawania objawów depresji, 
  5. doskonalenie zawodowe nauczycieli i wychowawców w zakresie realizacji  interwencji profilaktycznej w przypadku podejmowania przez uczniów
    i wychowanków zachowań ryzykownych.

             Główne zadania profilaktyczne to:

  • zapoznanie z normami zachowania obowiązującymi obecnie,
  • znajomość zasad ruchu drogowego – bezpieczeństwo w drodze do przedszkola
    i szkoły,
  • promowanie zdrowego stylu życia,
  • kształtowanie nawyków prozdrowotnych,
  • rozpoznawanie sytuacji i zachowań ryzykownych, w tym korzystanie ze środków psychoaktywnych (lekarstw bez wskazań lekarskich, papierosów, alkoholu
    i narkotyków),
  • eliminowanie z życia placówki agresji i przemocy rówieśniczej,
  • wskazywanie niebezpieczeństw związanych z nadużywaniem komputera, Internetu, telefonów komórkowych i telewizji,
  • wzmacnianie poczucia własnej wartości uczniów, podkreślanie pozytywnych doświadczeń życiowych, pomagających młodym ludziom ukształtować pozytywną tożsamość,
  • uczenie sposobów wyrażania własnych emocji i radzenia sobie ze stresem,
  • uczenie dbałości o zdrowie psychiczne oraz wzmacnianie poczucia oparcia
    w najbliższym środowisku (rodzina, nauczyciele, specjaliści) w sytuacjach trudnych.

Zostało opracowanych 30 procedur reagowania w sytuacjach kryzysowych, które są
integralną częścią programu wychowawczo-profilaktycznego i w miarę potrzeb będą one doskonalone.

VII. Oferta zajęć dodatkowych i pozalekcyjnych.

             Podstawowym elementem wychowawczych oddziaływań placówki jest przedstawiana wychowankom i uczniom szeroka oferta zajęć dodatkowych i pozalekcyjnych, w której większość z nich powinna móc znaleźć dla siebie okazję rozwoju zainteresowań, wiedzy, umiejętności oraz pracy w organizacjach.

             Placówka będzie zachęcać wychowanków, uczniów i ich rodziców do systematycznego korzystania z wybranych elementów tej oferty i modyfikować ją
w zależności od zainteresowania określonymi rodzajami zajęć. W każdym roku szkolnym, poniższa oferta może być realizowana w pełni lub w miarę możliwości finansowych placówki
i zainteresowań uczniów.

Zajęcia dla edukacji przedszkolnej:

Zajęcia z rytmiki
Zajęcia małych form teatralnych
Zajęcia dogoterapii
Zajęcia rozwijające uzdolnienia recytatorskie
Zajęcia rozwijające uzdolnienia matematyczne

Zajęcia dla edukacji wczesnoszkolnej (klasy I-III):

„I Ty potrafisz” – zajęcia logopedyczne i korekcyjno-kompensacyjne
„Trzymam się prosto” – gimnastyka korekcyjna
„Czytanie mądra rzecz” – koło czytelniczo-recytatorskie
„Ortografek” – koło ortograficzne
„Matematyka na 6” – koło matematyczne
„Kolorowy świat”- koło plastyczne
„Gimnastyka ciała” – koło sportowe
Zajęcia taneczne
Chłopięca piłka nożna
„Gwiazdy wśród nas – zajęcia muzyczno-wokalne”

Zajęcia dla uczniów klasy IV-VIII:

„Pomocna dłoń” – koło wolontariatu
„30 na 2” – pierwsza pomoc przedmedyczna
„Roszada” – koło szachowe
„W świecie percepcji” – multimedialne zajęcia matematyczne
„Word of Robots” – programowanie i robotyka
„Dekoratornia” – zajęcia techniczno-plastyczne
„Gwiazdy wśród nas” – zajęcia muzyczno-wokalne
„Młody olimpijczyk” – zajęcia sportowe
Dyskusyjny Klub Książki
Dyskusyjny Klub Filmowy
„Śmiało w świat” – koła językowe: „Magic English”, „Spiel mit uns!”, „¡Hola Espaňol!”,
„Boso przez świat” – koło ekologiczne
„W drodze po sukces” – zajęcia przygotowujące do konkursów
„I TY potrafisz lepiej” – przedmiotowe zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze

           VIII. Edukacja włączająca.

Podstawą integracji jest uznanie indywidualności każdego dziecka
i zaspokajanie wszystkich jego potrzeb edukacyjnych.

Wspomaganie każdego ucznia w jego całościowym rozwoju
(fizycznym, psychicznym, emocjonalnym, intelektualnym) tak, aby był przygotowany,
na miarę swoich możliwości, do życia z ludźmi, przyrodą i samym sobą.

            Kształcenie integracyjne realizuje postulat stworzenia każdemu równych szans edukacyjnych. Pozwala stworzyć dzieciom i młodzieży możliwość kształcenia się zgodnie
z ich indywidualnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi. Dzięki edukacji dzieci zdrowe i sprawne inaczej mogą wspólnie przebywać ze sobą w czasie nauki i zabawy. Jej głównym założeniem jest stworzenie dzieciom optymalnych warunków ich rozwoju,
a korzyści z niej wynikające są obopólne, zarówno dla uczniów niepełnosprawnych, jak
i zdrowych.

Dzieci i uczniowie niepełnosprawni:

·   wzmacniają wiarę we własne siły,

·   odkrywają i rozwijają swoje zdolności i zainteresowania,

·   uczą się samodzielnie osiągać cele życiowe poprzez rzetelną pracę

·   mają możliwość uczestniczenia i działania w zbiorowości szerszej niż rodzina,

·   korzystają z równej szansy edukacyjnej.

Pozostałe dzieci i uczniowie:

·   uczą się tolerancji, respektowania potrzeb i szczególnych ograniczeń innych ludzi,

·   doskonalą komunikację i konstruktywne rozwiązywanie problemów,

·   zanika rywalizacja na rzecz zgodnego współdziałania,

·   rozwijają dociekliwość poznawczą, ukierunkowaną na poszukiwania

·   kształtują postawę wrażliwości i akceptacji

·   wyzbywają się egoizmu na rzecz pomocy uczniom mającym trudności.

Celem edukacji włączającej jest: 

  • Kształtowanie w dzieciach postawy tolerancji i szacunku do drugiego człowieka.
  • Uwrażliwienie na potrzeby i problemy innych.
  • Przełamywanie barier i stereotypów, utrudniających komunikację interpersonalną osób niepełnosprawnych i zdrowych.
  • Przygotowanie wszystkich uczniów do prawidłowego funkcjonowania
    w społeczeństwie.
  • Szanowanie indywidualności każdego ucznia.
  • Umożliwienie uczniom niepełnosprawnym rozwoju społecznego oraz zdobycia wiedzy i umiejętności wspólnie z rówieśnikami.
  • Zapewnienie indywidualnego podejścia do wychowanka i ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
  • Opanowanie przez wychowanka i ucznia wiadomości i umiejętności adekwatnych do ich potrzeb i możliwości psychofizycznych.
  • Gruntowne i rzetelne przygotowanie młodzieży do kontynuacji nauki na kolejnych etapach edukacyjnych. 

           Bardzo ważna jest właściwa postawa wobec integracji wszystkich rodziców, dzieci zdrowych, jak i sprawnych inaczej. Aby wyeliminować ewentualne obawy i niepokoje rodziców należy przedstawić program, który uwzględnia potrzeby psychologiczne
i rozwojowe wszystkich dzieci i daje im dodatkowo możliwość kształcenia takich cech charakteru jak tolerancja, cierpliwość, wrażliwość na potrzeby innych, empatia.

           Edukacja włączająca to również dostępność architektoniczna dla dzieci
z niepełnosprawnością ruchową. W budynku przedszkola jest podjazd dla wózków i można na poziomie parteru organizować zajęcia dla takich dzieci. W budynku szkoły jest również podjazd do głównego wejścia i nowej sali gimnastycznej, ale na tym się dogodności kończą. Ze względu na konstrukcję 100 letniego budynku, gdzie klatki schodowe mają półpiętra, nie ma możliwości dobudowania windy zewnętrznej.

     IX. Współpraca ze środowiskiem.

           Wymienione poniżej instytucje działają w naszym środowisku lokalnym i mogą wspierać placówkę w realizacji naszych zadań oświatowych:

InstytucjaRodzaj sytuacjiRodzaj oferowanej pomocy
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie  alkoholizmnarkomaniabezradność w sprawach opiek.- wychowawczychubóstwoniepełnosprawnośćkierowanie osób do placówek opiek. – wychowawczych i ośrodków wsparciaudzielanie pomocy pieniężnejczęściowe pokrywanie kosztów utrzymania dziecka
w rodzinie zastępczejpomoc osobom niepełnosprawnymstwarzanie możliwości uczestnictwa
w turnusach rehabilitacyjnych
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna  trudności w naucezaburzenia rozwojowe młodzieżyproblemy uzależnieńtrudności wychowawczetrudności w wyborze zawodudiagnoza psychologiczno – pedagogicznaorzecznictwo i kwalifikacja młodzieży do odpowiednich form kształcenia zajęcia korekcyjno – kompensacyjne dla dzieci z zaburzeniamiterapia psychologicznapomoc rodzicom i nauczycielom
w przezwyciężaniu problemów wychowawczychpomoc w wyborze kierunku kształcenia
i zawoduporadnictwo indywidualne
Działdowskie Centrum „Caritas”sytuacje kryzysowe
w rodzinieprzemoc domowa
organizacja czasu wolnegopomoc w kontakcie z rodzinązapewnienie wyżywieniapobyt rodziny do dwóch tygodni
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej
i Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej  
ubóstwobezradność
w sprawach opiekuńczo – wychowawczychalkoholizmnarkomania
zasiłki celowe i specjalnepomoc rzeczowapraca socjalnazapewnienie posiłkuorganizowanie wypoczynku letniego dla młodzieży z rodzin ubogich
i patologicznychorganizowanie dożywiania
Ośrodek Terapii Uzależnienia i Współuzależnieniaalkoholizmwspółuzależnienienarkomanianikotynizmprzemocporadnictwo indywidualne i grupoweterapie indywidualne i grupowetreningi terapeutyczne, maratonyterapia nikotynowa
Regionalne Stowarzyszenie „Zdrowie”problem alkoholowy
w rodzinie
pomoc ludziom uzależnionympogadanki profilaktyczne dla młodzieżyprowadzenie grup samopomocowychintegracja rodzin
Punkt Pomocy Rodzinie
w Kryzysie  
problemy alkoholowe
w rodzinieprzemoc domowanarkomania
poradnictwo z zakresu prawa rodzinnego
i karnegopomoc z zakresu pedagogiki wychowawczej, opiekuńczej
i resocjalizacyjnejpomoc rodzinom z problemem alkoholowym i przemocąwsparcie psychologiczno – pedagogicznedziałalność informacyjna
Pełnomocnik Burmistrza ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
i Uzależnień
problem alkoholowy
w rodzinieinne uzależnienia
poradnictwodziałalność informacyjnawspieranie inicjatyw prozdrowotnychpomoc finansowa dla przedsięwzięć propagujących zdrowy styl życia
Komenda Powiatowa Policji  sprawy związane
z przestępczością nieletnich
działania prewencyjnepogadanki dla młodzieży związane
z odpowiedzialnością karną nieletnichinterwencjekierowanie spraw do Sądu
Sąd Rejonowy
w Działdowie Kuratorzy sądowi
wszystkie sprawy związane
z przestępczością nieletnichpatologie rodzinne
ustalanie nadzorukierowanie do ośrodkówustanowienie kuratorakierowanie na leczenienadzór kuratoraporady prawne
Stacja Sanitarno – Epidemiologicznainformacje dotyczące profilaktyki i działań prozdrowotnychpogadanki dla rodzicówpogadanki dla pracowników szkoływarsztaty profilaktyczne dla uczniów

             Planuję kontynuować współpracę z Ośrodkiem Rehabilitacyjno-Wychowawczym
w Działdowie, z którym byliśmy współorganizatorem powiatowych i wojewódzkich Olimpiad osób niepełnosprawnych, między innymi poprzez sprawowanie opieki naszych uczniów wolontariuszy w czasie tych olimpiad.

            Będziemy dalej owocnie współpracować z Miejską Biblioteką Publiczną, z którą współorganizujemy wiele ciekawych konkursów, spotkań autorskich, rajdów czytelniczych
i pozyskujemy środki na imprezy plenerowe.

            Nasz nauczyciel bibliotekarz jest instruktorem harcerskim, który zachęca uczniów do wstąpienia w ich szeregi. Ściśle współpracujemy z działdowskim szczepem ZHP
w organizacji wielu jego przedsięwzięć jak organizacji miejskich gry czy pomocy
w organizacji zaplecza uczestników Rajdu Grunwaldzkiego.

            Jesteśmy od sześciu lat współorganizatorem z Miejskim Ośrodkiem Sportu i Rekreacji Działdowskich Biegów Niepodległości  oraz wielu innych imprez sportowych i rekreacyjnych.

            Dalej będziemy współpracować ze Stowarzyszeniem Odnowy Chrześcijańskiej „Pamięć i Tożsamość” w Działdowie. Uczestniczymy w organizowanych przez nich wykładach, prelekcjach i spotkaniach organizowanych z okazji ważnych rocznic. Ostatnio współorganizowaliśmy wystawę „Co Polskę stanowi” – wystawa wybranych biografii historycznie wielkich Polaków.

             W historycznej edukacji będziemy kontynuować współpracę z Działdowskim Bractwem Rycerskim, z którym podejmować można „rycerskie wyzwania” i zachęcać uczniów do średniowiecznej przygody (pokazy walk, życia w obozie rycerskim, przybliżania zasad honorowego kodeksu).

             Zapewne nadal bardzo dobrze będzie się układać nasza współpraca z Klubem Seniora
i Uniwersytetem Trzeciego Wieku, których gościliśmy wiele razy w naszych murach
z występami oraz okolicznościowymi spotkaniami z uczniami.

     X. Rozwój bazy i infrastruktury.

     Choć oba budynki są „leciwe”, przedszkola z okresu międzywojennego, a szkoły

z 1911r., muszą spełniać warunki bezpiecznego i przyjaznego dla wychowanka i ucznia miejsca. Przedszkole przeszło ostatni duży remont po pożarze w 1990r., a szkoła systematycznie jest modernizowana od dwudziestu lat. Niemniej wychowankowie, rodzice
i pracownicy oczekują na dalsze polepszenie warunków nauki i pracy.

           Dlatego trzeba w najbliższym czasie wykonać niezbędne inwestycje, prace remontowe
i wzbogacić wyposażenie placówki oraz bazę pomocy dydaktycznych. Z każdym rokiem ma to być jeszcze nowocześniejsza placówka.

           W najbliższych latach niezbędne jest;

w przedszkolu:

  • wymiana instalacji elektrycznej i oświetlenia
  • remont kuchni i wymiana części urządzeń (zmywarka, patelnia, itd.) oraz hydro izolacja wewnętrzna oraz pomieszczeń przyległych
  • wymiana windy towarowej
  • remont łazienki na boisku przedszkolnym
  • wymiana części drzwi do sal
  • malowanie korytarzy
  • wymiana półek w szatni
  • doposażenie gabinetów w pomoce dydaktyczne
  • zakup sprzętu komputerowego, drukarki

w szkole:

  • najważniejszą inwestycją jest wymiana pokrycia dachowego na budynku
  • zbudowanie placu zabaw dla uczniów edukacji wczesnoszkolnej
  • remont pomieszczenia księgozbioru włącznie z wymianą regałów na książki
  • systematyczne doposażenie sal lekcyjnych w nowe pomoce dydaktyczne
  • udostępnienie dystrybutorów wody pitnej na szkolnym korytarzu i przy sali gimnastycznej
  • zakup tablic multimedialnych i monitorów interaktywnych do kolejnych sal lekcyjnych
  • zakup i wdrożenie kolejnych programów corinth
  • wymiana w części sal ławek i krzeseł.

Zakończenie

            Uważam, że pragnieniem każdego dziecka, rodzica i nauczyciela jest taka placówka,
do której wszyscy mają zaufanie i która cieszy się dobrą opinią w środowisku lokalnym.
Bez stworzenia wspólnoty zadaniowej uczniów, rodziców i pracowników trudno mówić
o wysokiej jakości pracy i edukacji. Tylko taka placówka nie boi się przyszłości.
            Razem z gronem pedagogicznym i rodzicami, przy ich ścisłej współpracy zamierzam kontynuować podjęte już wcześniej działania, rozszerzać je i wzbogacać, by każde dziecko odniosło sukces na miarę swoich możliwości.
            Moim celem jest nowoczesna i twórcza edukacja – taka, która tworzy dzieciom zarówno podstawy jak i perspektywy oraz szanse rozwoju na całe życie. Jako dyrektor, ale przede wszystkim jako człowiek, kieruję się szacunkiem dla drugiej osoby, wrażliwością na jej potrzeby oraz poczuciem odpowiedzialności za siebie i innych. Szacunek i godność dziecka oraz przestrzeganie jego praw jest dla mnie sprawą priorytetową. Staram się wszystkimi moimi zawodowymi działaniami oraz własną postawą uczyć wrażliwości na drugiego człowieka, poszanowania i akceptacji dla jego indywidualności. Wzajemny szacunek, zrozumienie, empatię i akceptację uznaję za priorytet obecnie i w swojej przyszłej pracy w placówce.
           W swojej koncepcji kierowania placówką, nadal chcę opierać się na ustalaniu
priorytetów niezbędnych do jej organizacji i funkcjonowania pod kątem utrzymania jak najlepszego wizerunku oraz wysokich wyników nauczania.

           Kontynuując wypracowane i sprawdzone już metody pracy będę w dalszym ciągu
nowoczesnym dyrektorem, menedżerem placówki oświatowej kierującym zakładem
pracy w sposób nowatorski, twórczy i efektywny, współpracując z personelem, rodzicami

i całą lokalną społecznością.

Działdowo, dnia 01.03.2023r.                                                           Jarosław Zwierz