Załącznik nr 1 do Uchwały Rady Rodziców
Nr 4/2017/2018 z dnia 20.03.2018r.
Regulamin Rady Rodziców Przedszkola nr 1 im. J. Brzechwy w Działdowie
Podstawa prawna: art. 83 i art. 84 Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. 2017 r. poz. 59 ze zm.) Statut Przedszkola nr 1 im. J. Brzechwy w Działdowie
- Postanowienia ogólne
- 1.
- Rada Rodziców, zwana dalej Radą, stanowi reprezentacje rodziców dzieci uczęszczających do przedszkola.
- Rada reprezentuje ogół rodziców w kontaktach:
1) z innymi organami przedszkola – Radą Pedagogiczną, Dyrektorem;
2) z instytucjami poza przedszkolnymi np. samorządem lokalnym;
3) z Radami Rodziców innych placówek w celu wymiany doświadczeń.
- Rada Rodziców posługuje się pieczątką:
RADA RODZICÓW
przy Przedszkolu nr 1 im. J. Brzechwy w Działdowie
13-200 Działdowo, ul. Grunwaldzka 2
- 2.
- Rada Rodziców liczy tylu członków, ile oddziałów jest w przedszkolu w danym roku szkolnym.
- Kadencja Rady trwa rok szkolny.
- Kadencja Rady trwa jeden rok. Ustępująca Rada działać do chwili wyboru i ukonstytuowania się nowej Rady, co powinno nastąpić nie później niż do 30 września danego roku szkolnego.
- W sytuacjach wyjątkowych dopuszcza się możliwość:
- a) odwołania członka Rady na wspólny wniosek pozostałych członków Rady oraz rady oddziałowej danego oddziału. W miejsce odwołanego członka rada oddziałowa wybiera kolejnego przedstawiciela danego oddziału do Rady;
- b) rozwiązania Rady w trakcie roku szkolnego za zgoda co najmniej 2/3 członków rad oddziałowych.
- W uzasadnionych przypadkach, jeśli w czasie kadencji ze składu Rady Rodziców ubędzie jeden z członków, dopuszcza się zorganizowanie wyborów uzupełniających skład Rady.
- Decyzję o przeprowadzeniu wyborów uzupełniających podejmuje Rada w głosowaniu jawnym.
- Cele i zadania Rady Rodziców
- 3.
- Celem Rady Rodziców jest reprezentowanie ogółu rodziców dzieci uczęszczających do przedszkola oraz podejmowanie działań zmierzających do doskonalenia statutowej działalności przedszkola.
- Rada Rodziców realizuje swoje cele w szczególności poprzez:
1) współpracę z Dyrektorem i Radą Pedagogiczną,
2) aktywne działania na rzecz Przedszkola,
3) reprezentowanie rodziców wychowanków Przedszkola,
4) formułowanie wniosków i opinii w sprawach przewidzianych zakresem kompetencji,
5) wspieranie organizacyjne i finansowe działań statutowych Przedszkola.
- Zadaniem Rady Rodziców jest:
- a) współpraca z radami oddziałowymi;
- b) wspomaganie Przedszkola i współudział w zakresie organizacji zajęć , warsztatów , prelekcji, imprez i spotkań okolicznościowych , wycieczek itp. organizowanych dla dzieci , rodziców i środowiska;
- c) wspomaganie dzieci uczęszczających do Przedszkola będących w trudnej sytuacji np. losowej, materialnej;
- d) wspomaganie działań Przedszkola związanych z upowszechnianiem wiedzy pedagogicznej rodziców oraz włączania ich w życie Przedszkola;
- e) opiniowanie wyboru firmy ubezpieczeniowej, która obejmie dzieci ubezpieczeniem od następstw nieszczęśliwych wypadków w danym roku szkolnym;
f)wspomaganie Przedszkola w zakresie poprawy warunków działalności i wyposażenia;
- g) organizowanie prac użytecznych na rzecz dzieci i Przedszkola;
- h) opiniowanie na wniosek Dyrektora lub rady pedagogicznej Przedszkola innych spraw dotyczących pracy przedszkola.
III. Tryb przeprowadzania wyborów
- 4.
Szczegółowy tryb przeprowadzenia wyborów do Rad oddziałowych:
- Wybory do Oddziałowych Rad Rodziców przeprowadzane są corocznie, we wrześniu, na pierwszym zebraniu rodziców każdego oddziału.
- Przedstawiciele do Oddziałowych Rad Rodziców wybierani są zwykłą większością głosów, w głosowaniu tajnym.
- Za wybranych do Rady Oddziałowej uważa się trzech pierwszych kandydatów, którzy uzyskali największą liczbę głosów.
- W przypadku równej liczby głosów otrzymanych przez kandydatów przeprowadza się kolejną turę głosowania.
- Zgłoszeni kandydaci muszą wyrazić swoją zgodę na kandydowanie.
- Do udziału w wyborach uprawnieni są rodzice wychowanków danego oddziału obecni na zebraniu.
- W wyborach do Rad Oddziałowych jedno dziecko może reprezentować tylko jeden rodzic.
- Wybory Rad Oddziałowych przeprowadza komisja skrutacyjna wybrana w głosowaniu jawnym spośród uczestników zebrania.
- Do komisji skrutacyjnej nie mogą wchodzić osoby kandydujące do Rady Oddziałowej.
- Głosowanie odbywa się na kartach do głosowania.
- Zadaniem komisji skrutacyjnej jest ustalenie wyników głosowania (zliczenie głosów).
- Wybrani członkowie każdej Rady Oddziałowej wyłaniają ze swojego grona jednego przedstawiciela oddziału do Rady Rodziców przedszkola.
- Na wniosek rodziców uczestniczących w zebraniu, reprezentanta Rady Oddziałowej do Rady Rodziców przedszkola może wybierać ogół rodziców uczestniczących w zebraniu, w głosowaniu tajnym, spośród wybranych członków Rady Oddziałowej.
- Z przeprowadzonych wyborów komisja skrutacyjna sporządza protokół, który po podpisaniu przekazany zostaje przewodniczącemu Oddziałowej Rady Rodziców.
- 5.
- Rada Oddziałowa może występować w porozumieniu z nauczycielami oddziału, z wnioskami do Dyrektora i Rady Pedagogicznej w sprawach istotnych dla wychowanków.
- Rada Oddziałowa współdziała z przewodniczącym Rady Rodziców i prezydium Rady Rodziców w celu wykonania zadań o charakterze ogólnoprzedszkolnym, a jej pracami kieruje przewodniczący.
- 6.
Szczegółowy tryb przeprowadzenia wyborów Przewodniczącego Rady Rodziców:
- Wybrani przedstawiciele poszczególnych oddziałów do Rady Rodziców uczestniczą w zwołanym przez Dyrektora Przedszkola pierwszym zebraniu Rady Rodziców.
- Wybory Przewodniczącego Rady Rodziców przeprowadza się w głosowaniu jawnym.
- Dopuszcza się przeprowadzenie wyborów przewodniczącego w głosowaniu tajnym , na wniosek członka rady Rodziców w głosowaniu jawnym.
- W głosowaniu jawnym członkowie Rady Rodziców głosują przez podniesienie ręki.
- Zadania Dyrektora Przedszkola podczas wyborów Przewodniczącego Rady Rodziców:
1) przyjmowanie zgłoszeń kandydatur,
2) przeprowadzenie głosowania,
3) policzenie głosów i podanie wyników głosowania.
- Kandydat na Przewodniczącego Rady Rodziców musi wyrazić zgodę na kandydowanie.
- Za wybranego Przewodniczącego Rady Rodziców uważa się kandydata, który uzyskał największą liczbę głosów.
- W przypadku otrzymania przez kandydatów równej największej liczby głosów o wyborze Przewodniczącego Rady Rodziców rozstrzyga kolejna tura wyborów.
- Wybrany Przewodniczący Rady Rodziców prowadzi dalszą część zebrania.
- W takim samym trybie jak wybór przewodniczącego Rady Rodziców, Przewodniczący Rady Rodziców przeprowadza wybór pozostałych członków zarządu Rady Rodziców: zastępcę przewodniczącego, skarbnika i sekretarza oraz członków Komisji Rewizyjnej.
- 7.
- Obwieszczenie wyników wyborów, podanie do wiadomości składu Rady Rodziców i zwołanie pierwszego posiedzenia Rady Rodziców należy do obowiązków Dyrektora.
- Pierwsze posiedzenie Rady Rodziców powinno odbyć się w terminie do 30 września danego roku szkolnego.
- Struktura Rady Rodziców
- 8.
- Pracami Rady Rodziców, kieruje Prezydium jako wewnętrzny organ.
- Prezydium Rady Rodziców składa się z 4 członków: przewodniczącego, zastępcy, sekretarza i skarbnika.
- Prezydium dokonuje swego ukonstytuowania się na pierwszym posiedzeniu.
- 9.
- Przewodniczący Rady organizuje prace Rady, zwołuje i prowadzi posiedzenia Rady, reprezentuje Radę na zewnątrz.
- Zastępca przewodniczącego Rady przejmuje obowiązki przewodniczącego w czasie jego nieobecności.
- Sekretarz Rady odpowiada za dokumentację Rady i protokołowanie jej posiedzeń.
- Skarbnik Rady odpowiada za prawidłową gospodarkę funduszem gromadzonym przez Radę.
- 10.
- Zadaniem Komisji Rewizyjnej jest kontrolowanie:
1) realizacji uchwał podejmowanych przez Radę Rodziców,
2) gromadzenia i wydatkowania funduszy Rady Rodziców.
- Rada Rodziców składa coroczne sprawozdania ogółowi rodziców wraz z wnioskami pokontrolnymi (na pierwszym zebraniu rodziców w nowym roku szkolnym po zakończeniu swojej kadencji).
- 11.
- Prezydium Rady Rodziców spośród członków Rady może tworzyć komisje i zespoły robocze dla wykonania określonych zadań.
- Komisje i zespoły mogą być tworzone z członków prezydium, członków Oddziałowych Rad Rodziców lub osób z i spoza przedszkola, współdziałających z rodzicami w charakterze ekspertów.
- Kompetencje Rady Rodziców i rad oddziałowych
- 12.
- 1. Do kompetencji stanowiących rady należy:
- a) uchwalenie regulaminu swojej działalności.
- Do kompetencji opiniodawczych należą:
- a) opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora przedszkola;
- b) opiniowanie podjęcia działalności w przedszkolu stowarzyszeń lub innych organizacji , których celem statutowym jest działalność wychowawcza albo rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej ,wychowawczej, opiekuńczej i innowacyjnej przedszkola ;
- c) opiniowanie wniosku o wprowadzenie eksperymentu pedagogicznego w Przedszkolu;
- d) opiniowanie pracy nauczyciela stażysty, kontraktowego lub mianowanego zatrudnionego w Przedszkolu do ustalenia oceny dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu.
3.Do innych uprawień należą:
- a) występowanie do dyrektora , rady pedagogicznej , organu prowadzącego i organu sprawującego nadzór pedagogiczny, z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw przedszkola;
- b) występowanie z wnioskiem o dokonanie oceny pracy nauczyciela;
- c) delegowanie dwóch przedstawicieli Rady do komisji konkursowej wyłaniającej kandydata na stanowisko Dyrektora przedszkola.
- Organizacja pracy Rady Rodziców
- 13.
- Posiedzenia Rady odbywają się w terminach ustalonych w rocznym harmonogramie.
- Posiedzenia Rady zwołuje przewodniczący powiadamiając członków Rady co najmniej 7 dni przed terminem posiedzenia. W szczególnie uzasadnionych przypadkach przewodniczący może zwołać posiedzenie Rady w trybie pilnym, bez zachowania 7-dniowego terminu.
- Posiedzenia Rady mogą być również zwoływane w każdym czasie, z inicjatywy 1/3 składu Rady oraz na wniosek Dyrektora lub Rady Pedagogicznej.
- 14.
- Posiedzenia Rady prowadzone są przez przewodniczącego.
- W posiedzeniach Rady mogą brać udział – z głosem doradczym – Dyrektor, przedstawiciele Rad Oddziałowych lub inne osoby zaproszone przez przewodniczącego za zgodą lub na wniosek Rady.
- Posiedzenia Rady są ważne, o ile obecnych jest co najmniej połowa członków Rady.
- 15.
- Działalność Rady dokumentowana jest w formie protokołów.
- Protokół z zebrania Rady zawiera w szczególności: porządek zebrania , datę zebrania , obecność , zwięzłe informacje na temat ustaleń , podjęte uchwały.
- Protokoły te stanowią dokumentację Przedszkola i przechowywane są w kancelarii.
- Protokół z zebrania podpisuje Przewodniczący i członkowie obecni na posiedzeniu.
- Członkowie rady są zobowiązani w terminie do 14 dni od sporządzenia protokołu do zapoznania się z jego treścią i zgłoszenia ewentualnych poprawek Przewodniczącemu. Na następnym spotkaniu Rada decyduje o wprowadzeniu do protokołu zgłoszonych poprawek.
- 16.
- Zebrania rodziców poszczególnych oddziałów mogą odbywać się z inicjatywy samych rodziców, Rady Rodziców, Rad Oddziałowych, Dyrektora lub wychowawcy.
VII. Podejmowanie uchwał
- 17.
- Uchwały Rady podejmowane są zwykłą większością głosów, w głosowaniu jawnym.
- W sprawach personalnych, a także na formalny wniosek członków Rady, głosowanie odbywa się w trybie tajnym.
- Jeżeli uchwała jest sprzeczna z prawem lub wyższym interesem Przedszkola to Dyrektor zawiesza jej wykonanie i w terminie siedmiodniowym uzgadnia z radą sposób postępowania w sprawie będącej przedmiotem uchwały.
- W razie braku uzgodnienia , o którym mowa wyżej Dyrektor lub Rada przekazuje sprawę do rozstrzygnięcia organowi bezpośrednio nadzorującemu przedszkole.
- Uchwały Rady numerowane są w sposób ciągły w danym roku szkolnym.
- Opinie Rady wydawane są w takim samym trybie jak uchwały.
VIII. Prawa i obowiązki członków Rady Rodziców
- 18.1. Członkowie Rady mają prawo do:
1) dostępu do wszystkich informacji i dokumentów związanych z organizacją i przebiegiem procesu dydaktyczno–wychowawczo–opiekuńczego, poza informacjami i dokumentami uznanymi za poufne, lub dotyczącymi spraw personalnych;
2) wyrażania swoich opinii we wszystkich sprawach przedszkola;
3) głosowania na równych prawach, we wszystkich decyzjach podejmowanych przez Radę.
- Członkowie Rady mają obowiązek:
1) aktywnego uczestniczenia w posiedzeniach i pracach Rady;
2) nieujawniania spraw poruszanych na posiedzeniach Rady, które mogą naruszać dobro osobiste dzieci i ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników przedszkola.
- Zasady działalności finansowej Rady Rodziców
- 19.
1.Rada może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł.
2.W celu gromadzenia środków rada rodziców korzysta z założonego rachunku bankowego.
- Do zakładania lub likwidowania oraz dysponowania funduszami na tym rachunku są uprawnieni członkowie Rady lub pracownicy posiadający pisemne upoważnienie udzielone przez Radę.
4.Wpłaty rodziców są dokonywane w formie przelewów na w/w rachunek bankowy.
- Na pierwszym w roku szkolnym zebraniu Rada uchwala plan działalności finansowej obejmujący w szczególności planowane dochody i wydatki z funduszu Rady. Zmiany w planie finansowym- preliminarzu podejmowane są również poprzez podjęcie odpowiedniej uchwały.
- Na podstawie przyjętego planu finansowego Rada ustala proponowaną wysokość dobrowolnej składki rodziców na fundusz rady w celu zabezpieczenia środków na planowane wydatki i podaje wiadomości rodziców.
- Ze zgromadzonych środków finansowych Rada może wspierać działalność Przedszkola poprzez finansowanie lub dofinansowanie w szczególności :
- a) zajęć, warsztatów , prelekcji, imprez i spotkań okolicznościowych , wycieczek, spektakli itp. organizowanych dla dzieci , rodziców i środowiska;
- b) upominków dla dzieci , nagród konkursowych itp.;
- c) zakupu pomocy i zabawek;
- d) innych artykułów wynikających z bieżących potrzeb Przedszkola (dotyczących wyposażenia , konserwacji, naprawy, drobnego remontu itp.);
- Wszystkie dochody i wydatki wymagają udokumentowania w formie pisemnej , w szczególności poprzez pobranie faktury, rachunku wystawionego na Radę lub paragonu.
- Przy dokonywaniu zakupów czy zawieraniu umów Rada nie może korzystać z NIP-u i regonu Przedszkola.
10.W przypadku braku możliwości otrzymania rachunku lub faktury wystawionych na Radę , dopuszcza się możliwość pobrania faktury imiennej wystawionej na Przewodniczącego Rady.
- Dochody i wydatki planuje się w preliminarzu w sumach brutto – wg źródeł pochodzenia oraz wg przeznaczenia środków.
- Planowane dochody i wydatki powinny być zbilansowane.
- Wydatki z funduszu Rady dokonywane są zgodnie z zatwierdzonym preliminarzem wydatków na dany rok szkolny.
- W działalności finansowej Rady obowiązują zasady celowego i oszczędnego gospodarowania środkami społecznymi.
- Realizatorem planów działalności Rady są przedstawiciele Rady lub Dyrektor w zakresie ustalonym z Radą.
- Środki materialne zakupione z funduszy Rady stają się własnością Przedszkola.
- Postanowienia końcowe
- 20.
- Zmiany w regulaminie wprowadzane będą nowelizacją zatwierdzoną uchwałą Rady Rodziców.
- Regulamin niniejszy ustanawia i interpretuje Prezydium Rady Rodziców.
- Wnioskować o zmiany w niniejszym Regulaminie może tylko Rada Rodziców.
- Sprawy nieuregulowane w niniejszym regulaminie rozstrzyga Rada , a w przypadku braku porozumienia ostateczna decyzję podejmuje Przewodniczący.
- Od dnia obowiązywania niniejszego Regulaminu, wszystkie organa Przedszkola zobowiązane są do zapoznania się z jego treścią i nienaruszania jego postanowień.
- Regulamin wchodzi w życie z dniem ustanowienia tj. z dniem 20.03.2018 roku i obowiązuje na czas nieokreślony.